• stardream

Vad har ni för uppvärmning, och vad är er planerade elförbrukning/år på?

Vi har ved och elpatron som sätter in vid ett visst antal grader. vi fick nyss en elräkning på 6600!! (från 1:adec-24:e feb) Vi har en planerad årsförbrukning på 15566 kwh. Vårt hus är på 124 kvm.

• Svar på tråden Vad har ni för uppvärmning, och vad är er planerade elförbrukning/år på?
  • Jano

Vi har direktverkande el och en elräkning på ca 3-4000 kr i månaden under vinterhalvåret. När det blir varmare så stänger vi elementen och har då ca + - 1000 kronor i månaden. Dyrt? Ja.

Vi är i funderingsbanorna på att konvertera och byta till jord eller ngt annat värmekälla.

• viti

Vi har bergvärme och värmer upp huset på 146 kvaadrat + värkstaden på 70 kvadrat för 15000 kwh per år.

• stardream

okej, så det är tydligen ganska lite i årsförbrukning jag har då? Trodde jag absolut inte...

• Pikku Enkeli

Vi har 6500 kwh i planerad förbrukning tror jag. Ved och elpatron här också, men elpatronen är aldrig påslagen för det blir så dyrt.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Pikku Enkeli
    stardream skrev 2008-02-29 20:00:22 följande:
    okej, så det är tydligen ganska lite i årsförbrukning jag har då? Trodde jag absolut inte...
    Det är ju svårt att säga eftersom vi inte vet hur mycket ved ni förbrukar...
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • LiindaMariia

Vi har ett hus på 160 kvadrat och vi har 2o.ooo kwh / år.
    Vi ska nu slänga ut vårat gamla sysem och sätta in nytt.
    Vi ska elda med ved.. Absolut billigast.
    Unga och orkar klyva... Har tillgång till gratis ved också.. så det är ett plus.
    Vi kommer att minska vårat med kanske mer än halva sa gubben som kom hem och kollade på pannan i källaren.

Mamma och Pappa när dom bodde här använde bara 14.ooo kwh / år.. vet inte riktigt hur dom klarade av det... Vi lyckas iallafall inte.

Trist att lägga så mycket pengar på detta...!! IRRITERAD varje gång e.ons räkning kommer.

Mamma till Tvillingarna Isak & Jonathan 5 år
  • Sarge

Bor på 240 kvadrat & har ca 32.000 kwh/år i elförbrukning
    Har installerat braskamin i november så vi får väl se vad skillnaden blir
    Vi eldar med gratis ved & tar allt vi hittar i princip...just nu är det ena innerväggen som vi rev nyligen som värmer oss (fördelen med äldre hus utan gipsväggar..hi hi)

• Eofrysina

Jordvärme och har då en förbrukning på 20000 kwh/år
    Vi bor på ungefär 400 m2 och utöver el för att värma så tillkommer ju en del annat i den ekvationen... vi har nog en ganska elförbrukande livstil

• CarlHerman

Vi har direktverkande el och en beräknad förbrukning på nästan 28000kwh, men kommer endast göra åt max 23-24000. Eldar mkt i braskamin och har självreglerande element på 18-20grader. Kommer väl bli en luftvärmepump såsmåningom.

• Aquilegia

Vi bor på 130 kvadrat och eldar med ved och har vattenburetsystem + elpatron men den har vi nästan aldrig på om det inte är jättekallt har en förbrukning på 12000kwh/år.

• lieh

Direktverkande el och luftvärmepump. Huset är 140 kvadrat.
    Beräknad förbrukning per år ca 10,000 enligt räkningen men den är fel så ca 15,000 enligt mina beräkningar.

Svar på tråden Vad har ni för uppvärmning, och vad är er planerade elförbrukning/år på?