*Jag funderar på det här med vaccinationer.
Jag funderar på det här med vaccinationer. När jag var liten sades det ständigt att det var bra med barnsjukdomarna, vattkoppor, kikhosta, mässlingen, de ansågs stärka immunförsvaret om man fick dem i tillräckligt låg ålder, kanske före 8 eller liknande. Nu hör man sällan om det och vaccinationssprutorna blir fler och fler.
Jag vet förstås att påssjuka kan leda till sterilitet hos pojkar, att röda hund är mycket farligt i graviditeten, etc, men jag menar alltså vaccinationerna mot de mer "ofarliga" sjukdomarna i LÅG ålder hos barnen.
Jag känner mig lite tveksam till detta, inte bara för att jag hört om ett och annat dödsfall efter vaccinationer, för de är väl förhållandevis få, men för att barnsjukdomarna kanske fyller en funktion.
jag har en känsla av att allergierna ökat när barnsjukdomarna blivit ovanligare, kanske finns ett samband där?
Med risk för att vara trådpolis, jag letar inte efter folk som säger: "BVC säger att man ska så därför vaccinerar jag mot allt", men finns det någon med genomtänkta argument för eller emot så diskutera gärna!!
Jag skulle aldrig drömma om att inte vaccinera mot difteri, polio, stelkramp och andra riktigt farliga sjukdomarna. Men mässlingen, röda hund, vattkoppar, scharlakansfeber...?