• Lilith74

*Jag funderar på det här med vaccinationer.

Jag funderar på det här med vaccinationer. När jag var liten sades det ständigt att det var bra med barnsjukdomarna, vattkoppor, kikhosta, mässlingen, de ansågs stärka immunförsvaret om man fick dem i tillräckligt låg ålder, kanske före 8 eller liknande. Nu hör man sällan om det och vaccinationssprutorna blir fler och fler.

Jag vet förstås att påssjuka kan leda till sterilitet hos pojkar, att röda hund är mycket farligt i graviditeten, etc, men jag menar alltså vaccinationerna mot de mer "ofarliga" sjukdomarna i LÅG ålder hos barnen.

Jag känner mig lite tveksam till detta, inte bara för att jag hört om ett och annat dödsfall efter vaccinationer, för de är väl förhållandevis få, men för att barnsjukdomarna kanske fyller en funktion.
    jag har en känsla av att allergierna ökat när barnsjukdomarna blivit ovanligare, kanske finns ett samband där?

Med risk för att vara trådpolis, jag letar inte efter folk som säger: "BVC säger att man ska så därför vaccinerar jag mot allt", men finns det någon med genomtänkta argument för eller emot så diskutera gärna!!

Jag skulle aldrig drömma om att inte vaccinera mot difteri, polio, stelkramp och andra riktigt farliga sjukdomarna. Men mässlingen, röda hund, vattkoppar, scharlakansfeber...?

• Svar på tråden *Jag funderar på det här med vaccinationer.
  • sarah

Är det inte mässling som kan vara super farligt och dödligt?
    Vet att någon av de sjukdomarna som många inte tror är så farliga har lett till dödsfall på ovaccinerade barn.
    Men jag är inte helt hundra på att det var mässling, även om jag har för mig det.

• Tingen

Jag kommer att vaccinera våran pojke. Jag vet hur jobbigt det var att ha alla (har haft alla utom mässlingen) dessa barnsjukdomar när jag var liten. Jag hade vattkoppor och röda hund SAMTIDIGT
    Kan jag skona honom från detta så ska jag försöka.
    Våran bvc sköterska har varken sagt bu eller bä om vacination men hon har ialla fall talat om att man kan göra som man vill när det gäller vaccinationen. Dock påpekade hon att det var få som inte ville ha den.

Om det finns samband med vaccinationer och allergier så tycker jag att det borde finnas/komma mer forskning i området.
    Men finns det inte samband med alla dessa rengöringsmedel som tog bort alla bakterier goda som dåliga och allergier? Eller är jag helt ute och cyklar i det blå?

Har inte läst om dödsfall så jag är inte så insatt i den statistiken. Hur många per år som avlider av vaccination.

• Lilith74

Tingen - det tror jag också, om rengöringsmedel alltså. det "bevisas" ju av att ju fattigare land, desto färre allergier. Här där jag bor (Irland) har jag inte hört om NÅGOT barn med allergier. Det måste ju förstås finnas, men inte som i Sverige. Jag tror att det kanske beror på att de har det smutsigare, kallare inne, färre husdjur inomhus men fler utomhus, färre vaccinationer - bland annat.

Jag har ingen statistik på dödsfall bland barn efter vaccinationer, jag vet en familj i Sverige där deras lilla barn dog samma dag som han fått en vaccination och det med säkerhet var vaccinationen, dessutom har jag läst om ett par liknande fall i England + ett annat i Sverige.

• Veladis

Samtidigt som vaccinationerna ökade på 60-70-80 talet ökade också....

-barnallergier
    -barn med konstaterad autism
    -förskolegruppers barnantal
    -antalet skilsmässor
    -skotstorleken på Ugamba-folket i borneos djungler....

Ja, ni sr hur fånigt det är... Bara för att saker och ting ökar omfatning samtidigt betyder det inte att de är relaterade till varandra... Barnallergier har ökad pga välfärdsammhället, det ökade kravet på renlighet (bondbarn har fortfarande allergier i mycket mindre omfatning). Autismlarmet som kom för ett tiotal år seda, oh som fortfarande spökar, beror helt enkelt på att man uppmärksammar handikappet mer och därmed ställer fler diagonser. Forskaren som gjorde undersökningen har tagit tillbaka allt... Det visade sig nämligen att antalet barn med konstaterad autism fortsatte öka då vaccinationsfrekvensen sjönk i och med detta larm...
    Barngruppernas storlek kan man ju lika lite som folks skostorlek skylla på vaciniationer...

I tredje värden dör massor av barn årligen av dessa "ofarliga"sjukdomar. Det är inte "meningen" att barn ska ha dem och "klara av dem"... De är helt enkelt sjukdomar som kan drabba våra barn med otäcka biverkningar som följd... Det lilla sticket är inget att rädslas för. Vi ska vara glada att möjligheten finns!

• Jazzflickan77

Veladis, håller inte med dig. Mina barn har haft vattkoppor och röda hund, inte vaccinerats för dessa och är ungefär 1000 gånger friskare än andra barn i deras dagisgrupp som vaccinerats. Vilgot har inte varit sjuk på två år, Fredrika på nästan lika länge (förutom barnsjukdomarna).
    Jag tror visst som det antas längre upp att barnsjukdomarna kan verka stärkande för immunförsvaret.

• Veladis

...eller så dör man...

Vattkoppor vaccineras man för övrigt inte för...

Vilya är okså frisk som en nötkärna... Har haft två förkylningar sedan hon började på förskolan då hon var ett år...
    Nu har hon precis fått 1½ årssprutan, så får vi se hur det går...

För övrigt verkar ju vaccinationerna för att få sjukdomarna utrotade.

• Jazzflickan77

Frisk som en nötkärna, 2 förkylningar på 6 månader?

• Erik

Jag skulle aldrig ens fundera på att låta bli att vaccinera mina barn. Har själv fått alla vaccinationer som liten.

Några av mina argument för vaccination:
    -Sjukdomarna som man vaccinerar mot är inte utrotade.
    -Följdsjukdomarna av t.ex. mässlingen, röda hund kan vara dödliga.
    -Varför riskera min sons liv? Och även andra barns.
    -Det finns INGA bevis på att vaccinationerna skulle vara farliga. Inte i alla fall några som jag anser trovärdiga.

• Jazzflickan77

Lite länkar...

www.klokast.se/siem/Phillips.html

Myter om vaccinationer:

"Strax därefter fick jag veta om ett barn som hade blivit permanent handikappat av ett vaccin, så jag beslöt att undersöka saken på egen hand. Vad jag fann har upprört mig till den grad att jag känner mig tvungen att dela med mig av detta, därav denna rapport. Hälsovårdande myndigheter tillskriver vaccinerna förtjänsterna av minskande sjukdomssiffror, och försäkrar oss om deras säkerhet och effektivitet. Ändå är dessa till synes bergfasta påståenden motsagda av hälsostatistik, medicinska studier, rapporter från FDA (USAs tillsynsmyndighet) och CDC (Centers for Disease Control) och ryktbara forskare runt om i världen."

"I själva verket minskade infektionssjukdomar stadigt under årtionden innan vaccinationerna inleddes, amerikanska läkare rapporterar tusentals allvarliga vaccinskador varje år, inkluderande hundratals döda och permanent handikappade , helt vaccinerade befolkningar har drabbats av epidemier, och forskare tillskriver vaccinationsprogrammen dussintals av kroniska immunologiska och neurologiska sjukdomar."

"Det gäller inte att tala om för någon om han ska vaccineras eller inte, utan att redogöra för varför alla bör noggrant undersöka fakta innan han beslutar sig för att vara med eller ej. Som nybliven förälder blev jag chockad av att upptäcka att läkare inte är skyldiga att vara helt informerade, och få bevittna läkare som tillämpade sitt yrke grundade på ofullständig - och i vissa fall helt missledande - information."

www.mpa.se/biverkningar/biv02/021219_encefalit.shtml

Läkemedelsverket om biverkningar av vaccinationer

FYI only...

• Jazzflickan77

Erik, ok, läkemedelsverket är inte trovärdiga... varför tror du då på deras vaccinationsrekommendationer...?

Svar på tråden *Jag funderar på det här med vaccinationer.