• Anonym (hypokondri)

Vad är en ptp-psykolog??

Har äntligen tagit mig i kragen för att bl. få hjälp för min hyperkondri. Var hos psykologen på vc men de remiterade mig till vuxenpsyk. Har nu fått en tid nästa vecka och ska då träffa en ptp-psykolog o en överläkare.Någon som vet vad en ptp-psykolog är och vad det kan komma o bli för behandling?

• Svar på tråden Vad är en ptp-psykolog??
  • Anonym (psykologen)

En PTP-psykolog är en psykolog som tagit sin examen (dvs gått fem år på psykologlinjen) men ännu inte fått sin legitimation. För att få legitimationen måste man först jobba ett år som PTP-psykolog och har då handledning av leg psykolog 1 timme per vecka. Det är alltså ungefär samma sak som en AT-läkare. De flesta PTP-psykologer är ambitiösa och duktiga, och har ju dessutom handledning av en leg psykolog så det kan nog bli en jättebra behandling. Vilken inriktning behandlingen kommer att ha beror på vilken grundläggande psykoterapiutbildning psykologen har, t ex KBT eller psykodynamisk terapiinriktning. Vid hypokondri brukar KBT fungera mycket bra, så förhoppningsvis har din psykolog denna inriktning.

Lycka till med behandlingen!

• Anonym (ptp själv)

Hej!

En ptp-psykolog har en hel och komplett psykologutbildning bakom sig, men är inte leg psykolog ännu. Man måste jobba som ptp i ett år innan man får ut sin legitimation. Men under hela sista året på utbildningen har vi patienter under handledning. Så oxå som ptp. En handledare är en leg psykolog och vi får regelunden hanledning av dessa.
    En ptp är inte lika erfaren som en leg psykolog naturligtvis, men har en lång utbildning bakom sig.
    Hoppas du fått ett svar! Lycka till!

• Anonym (hypokondri)

Tack för hjälpen, det blir nog jättebra!

Svar på tråden Vad är en ptp-psykolog??