• Featherboah

Vad är det för röda "dukar" som hänger ut från balkongräckerna?

Varje onsdag åker jag och min pappa förbi ett lägenhetsområde med bilen från vår träning, och på senare tid har det från var och varannan balkong hängt ut röda "dukar". Vi vet att det är många invandrare, och framförallt muslimer som bor där, så vi undrar om det är någon sorts "högtid" där just nu? Vet någon vad det är?

Vi har funderat på det här ett bra tag nu, så det skulle vara roligt om någon här vet.

sunburn.blogg.se - läs och kommentera.
  • Svar på tråden Vad är det för röda "dukar" som hänger ut från balkongräckerna?
  • Camilla85

Jag undrade samma sak häromdan och frågade mamma! Det är tydligen nånting att man stöder dom "röda" i politiken eller sossarna eller va det va... Nåt med politiken vad jag förstod! Glad

***Amber 071120***
  • Lyckorus 2008

Vart? I Sthlm? Odenplan? 

• Blossi
    Lyckorus 2008 skrev 2008-02-29 23:40:49 följande:
    Vart? I Sthlm? Odenplan? 
    Jag har då aldrig sett några, bor i sthlm.
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Camilla85

Jag bor i Stockholm, har sett det lite här och var! =)

***Amber 071120***
  • Blossi
    Camilla85 skrev 2008-02-29 23:43:49 följande:
    Jag bor i Stockholm, har sett det lite här och var! =)
    Var då? Vet du vad det betyder?
  • Lyckorus 2008

Vid Odenplan e re ju för protester emot gallerian som de vill bygga precis där-

annars vet jag inte vad det är
  • frulan

De röda har jag sett i Vårby, har oxå undrat.

Tror att det var blåa som hängde i Odenplan.

• aronnax

Det är inte kosovos röda flaggor då?
    Dom blev ju självständiga nyss-

• frulan

Fast de har hängt där rätt länge, långt innan Kosovo blev självständigt.

aronnax skrev 2008-02-29 23:50:45 följande:
    Det är inte kosovos röda flaggor då?Dom blev ju självständiga nyss-
  • aronnax
    frulan skrev 2008-02-29 23:52:21 följande:
    Fast de har hängt där rätt länge, långt innan Kosovo blev självständigt.
    okay, då vet inte jag
  • Blossi

Kanske inte har med religion alls att göra?

• Blossi

Nu är dom arga. Nu får det vara nog. Boende vid Odenplan och Hornstull sätter ner foten och hänger upp röda flaggor från sina fönster och balkonger. För att visa sitt stöd för munkarna i Burma trodde jag först i min enfald. Sen läser jag på nätet, att det är gallerior dom är emot.
    Jaha, ok, det är som almstriden. Dom är emot att man bygger bort parker och grönområden. Men sen slår det mig att det ju inte finns grönområden där gallerian är planerad. Bara betong och asfalt. Så vad är det då protestanterna är emot? På facebook (var annars) finns gruppen "Bevara knivsöder! – Stoppa galleribygget i Hornstull. Deras beskrivning av gruppen erbjuder rätt rolig läsning. Det gruppens medlemmar vänder sig emot är att gallerian kommer att förstöra den speciella stämning som alla butiken och restauranger skapar i Hornstull.

http://ledord.blogspot.com/2007/11/rd-revolt.html

• frulan

Men är det planering för gallerior i Vårby oxå?
    Eller protesteras det så långt ute?

• frulan

Att det protesterades i stan visste jag

frulan skrev 2008-03-01 00:01:17 följande:
    Men är det planering för gallerior i Vårby oxå?Eller protesteras det så långt ute?
  • frulan

Att det protesterades i stan visste jag

frulan skrev 2008-03-01 00:01:17 följande:
    Men är det planering för gallerior i Vårby oxå?Eller protesteras det så långt ute?
  • Featherboah

Jag har ingen aning om det har med religion att göra, det var bara en gissning. Jag bor i Hässelby villastad, ett par mil från Odenplan... Hmm. Vet inte om just det området är så engagerade i galleribyggnader inne i stan?

sunburn.blogg.se - läs och kommentera.
Svar på tråden Vad är det för röda "dukar" som hänger ut från balkongräckerna?