• Andreas tjej

Budgivningsstrategier.....vad tror ni?

Jag är mitt uppe i en budgivning och hamnade då i en intressant diskussion med en kollega idag.

Hon anser att om man skyndar sig att buda över konkurrenten så ger det sken av att man har möjlighet och vill lägga mycket pengar på bostaden. Om man tvekar och tar tid på sig mellan buden så ger det sken av att man är nära sin smärtgräns.

Jag tror att om man höjer mycket i varje steg så ger det sken av att man kommer höja mycket framöver också och att man kan tänka sig att lägga mycket på bostaden jämfört med om man håller på och fjuttar med 15000kr åt gången.

Vad tror ni om dessa strategier?

Har ni några egna "funderingar" kring budgivningar och vilka signaler de ger?

• Svar på tråden Budgivningsstrategier.....vad tror ni?
  • MamaKajsa

så snabba och höga höjningar måste vara bästa lösningen

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Andreas tjej

Det är hennes teori.
    Tror du att det stämmer?

• Vroooooom

Jag tror mer på snabba höjningar. I alla budgivningar vi varit med är det nästan alltid någon som ska höja jättemycket i skrämselsyfte och det fungerar nästan aldrig. Alla har vi en gräns för vad vi kan lägga på en bostad och det är lite dumt att räkna med att man själv har den högsta gränsen.

• Andreas tjej

Tror ni att man kan trötta ut de andra budgivarna genom att maska massor...?

• Videli

Jag har varit med i måååånga budgivaningar och har kört alla världens olikastrategier, och inget gått i hamn

Men jag tror mkt beror på hur många som bjuder oxå.

Men de flesta gånger i våra udgivningar så är det dom som inte varit med i budgivningen från början som kommer in på slutet som får objektet. Jag tror på att avvakta och sen se hu många som är kvar på slutet och då lägga in stöten...

• Marvinna

Risken med att höja mycket varje gång man lägger ett bud är att man kanske får betala mer i slutändan än vad du fått göra om du lagt lägre bud på 15000kr. Men det får man avgöra från gång till gång.

Man får inte vara för långsam med att ge bud men jag tycker att man skall tänka till innan man bjuder. Det är oxå en idé att bestämma i förväg "att vi går upp till denna summan i budgivningen" - dvs bestämma i förväg hur mycket huset är värt för just er - så man inte står där i slutändan med ett hus som man inte tänkt betala så mycket för.

• Andreas tjej

Intressanta synpunkter...

Fler?

Vad tror ni om hur man uppträder på visningen då?
    Om man är uppklädd och ger ett belevat intryck, ger man då ett intryck av att kunna lägga mycket pengar då?

• Vroooooom
    Andreas tjej skrev 2008-03-01 00:21:39 följande:
    Intressanta synpunkter...Fler?Vad tror ni om hur man uppträder på visningen då?Om man är uppklädd och ger ett belevat intryck, ger man då ett intryck av att kunna lägga mycket pengar då?
    Nja, vissa kanske får det intrycket men garanterat inte alla.
    Däremot folk som upptäcker och frågar om vissa skador och dylikt i lägenheten uppfattar jag som skärpta och vana budgivare.
  • sommar2001

Jag tror på höja höga belopp. Sen om det är 30 000:-
    eller 200 000:- beror på huset/lägenheten.

Hur snabbt man lägger budet vet jag inte om det har någon betydelse.

Har bara verit med på budgivning 2 ggr och har vunnit. 1a gången kom jag in på slutet, det var egentligen redan klart när vi var på visning men vi la ett bud som var 20 000:- över och fick lägenheten.

När vi budade på vårt hus la vi gasen i botten. Började 200 000:- under det satta priset för att få igång det hela. Ökade med
    200 000:- och la 3 bud innan huset var vårt. 700 000:- över det vi la från början. Det var enbart för att vi ville få det snabbt avklarat och att de som mommer in i slutet inte skulle hinna med. det lyckades. Huset blev billigare än vi förväntat oss.

• Butterscotch

Jag tror på snabbhet och stora budgivningssteg, då ger man intryck av att man verkligen menar allvar och att man tänker vinna budgivningen. Att maska tror jag absolut inte på, mäklarna vill ju ofta driva på budgivningen så att den är avslutad inom en vecka (i alla fall där jag bor, Stockholm). Hur man ser ut på visningen tror jag inte heller spelar någon roll, det är väl ingen som kollar in de andra spekulanterna? Ofta är det ju tio gånger fler personer på visningen jämfört med de som verkligen går in i budgivningen.

Svar på tråden Budgivningsstrategier.....vad tror ni?