• Anonym (spricka)

Vem spricker mest? (vid en förlossning) Den som är "tight" eller "otight" eller spelar "storleken" ingen roll?

Skulle bara vilja veta om det finns några samband med att spricka mycket under en förlossning och att man är trång vaginalt, (bra bäckenmuskelatur)eller är det kanske tvärt om? Eller spelar det inte alls någon roll hur "tight" eller "otight" man är när det kommer till risken att spricka? (om man nu utgår från att alla skulle ha lika förlossningar och som skulle avslutas på samma sätt)

• Svar på tråden Vem spricker mest? (vid en förlossning) Den som är "tight" eller "otight" eller spelar "storleken" ingen roll?
  • Pysselgalningen

Beror på hur tänjbar hud du har, storlek på barn, hur fort det går. Så hur tight man är har nog inte så mycket med det hela. Finns en orsak till varför BM brukar säga till att man INTE får krysta och det är helt enkelt för att huden ska tänja sig först.

• Anonym

Jag var MYCKET trång innan jag födde mitt barn vaginalt. Flera gynläkare har också påpekat det och alltid använt barnspekulum (undersökningsinstrument) när jag varit på gynundersökningar. Förlossningen var mycket utdragen och lite komplicerad. Helt omöjligt att få ut utan hjälp. Klipptes slutligen och barnet togs ut med sugklocka. Det var nog tur det.

• Hjartesjalen

Dum fraga kanske, men jag vet ju inte......Vart exakt klipps man? O sys man ihop igen da efterat?

• Anonym (vet)

Jag var liten och smal med första barnet så jag var himla trång men barnmorskorna bad mig aldrig krysta ordentligt så det töjde ut sig och jag slapp spricka vid förlossningen, därefter har det hänt samma sak så jag har alltid klarat mig. Det är hur lång tid du orkar ta på dig med krystningen. Huden töjs ut ganska långsamt faktiskt.

• Hjartesjalen

Ok, sa man kan liksom krysta langsamt el fort sa att saga o langsammare e battre nar det galler sprickningar o sa.

• Anonym (metoo)

Innan jag födde mitt första barn vaginalt var jag precis som svar#2 mycket trång och även på mig fick gynekologerna använda barnspekulum. Jag sprack, eller rättare sagt trasades sönder helt invärtes vid min förlossning så de fick klippa bort alla slemhinnor som hängde ut. Jag syddes dock bara med 1 stygn på utsidan eftersom jag bara sprack lite där. Jag har en oerhört töjbar hud som jag senare fått operera bort (hängbuk efter grav) vilket troligtvis var min räddning vid förlossningen. Idag är det nästan 17 år sen jag födde barn och numera är jag nästan lika trång som förr. Som tur är inte fullt så som vid 15-17 års ålder,det var en pina vid sex.

• Tygtiiger

Hjartesjalen: när man klipps klipper barnmorskan ett jack i slidöppningen så att den blir större. Oftast läggs klippet från sidan snett bakåt. Och det sys självklart ihop igen efteråt. Alla bristningar behöver inte sys men de större syr man ihop.

• Hjartesjalen

Oki, gor inte detta dj.....ligt ont??

Svar på tråden Vem spricker mest? (vid en förlossning) Den som är "tight" eller "otight" eller spelar "storleken" ingen roll?