• Konvaljen

New York med en bebis?

Hej!
    Vi är oerhört sugna på att åka till New York i mitten av april, vår dotter kommer då att vara fyra och en halv månad. Vad ska man tänka på?
    Hur gör man på flyget med sådana små?
    Biljetterna vi hittat har en restid på totalt 12 timmar med mellanlandning i Amsterdam. Hon äter ersättning, hur gör mn på planet nu då man inte får ta med vätska?

Och sen i New York, vad bör vi tänka på att ta med etc? Vi har aldrig rest med henne tidigare så det blir första gången - alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden New York med en bebis?
  • arkeologitjejen

Mitt barn har inte kommit än så jag kan inte ge dig generella råd om hur den delen kommer fungera. Är själv väldigt sugen på att resa någonstans under föräldraledigheten med bebisen, men vi får se hur det blir när den väl kommit ut ur magen.

På planet finns rinnande färskvatten och de flesta bolag brukar ha en bra policy om att hjälpa barnfamiljer. Kolla deras hemsida om hur just detta bolag förhåller sig till spädbarn på planet. Vet inte om du flugit till USA förut, men jag kan säga att det är en lång resa och det finns en del rapporter som skriver att man inte skall resa allt för långt med barn innan de fyllt sex månader eftersom lufttrycket är annorlunda i kabinen vilket gör att man inte syresätter sig på samma sätt som nere på marken. Å andra sidan reser ju massor med spädbarn varje dag så om det vore en jätterisk så skulle det ju finnas mer information om detta. Du kan läsa lite mer om det i denna artikel:
    www.expressen.se/1.152557

New York i sig är en underbar stad. Väldigt hektisk och luften upplever jag som mer smutsig jämfört med svenska städer (fast så är det ju även i europeiska storstäder). Amerika i sig är barnvänligt, men jag skulle rekommendera att ni skaffar en bärsele att ha barnet i när ni går på stan. Det är lite hetsiga gator och ibland trångt och då kan en barnvagn vara i vägen.
    Själv har jag bott i USA under min uppväxt, främst i södern, men har tillbringat en del tid i nordväst också. Vattnet går att dricka, men jag skulle rekommendera att ni köper flaskvatten till bebisen som kan vara känsligare för skillnader i bakteriefloran etc. Själv blev jag sjuk som barn av kranvattnet, men inte som vuxen. Vattnet är alltså rent, men annorlunda än i Sverige.

• Konvaljen

tack för svar!

Nu har vi bokat biljetter, åker 9 april.
    Fler som har tips till oss?

• 08 i Skåne

Xyra, du får ta med dig den ersättning/mat ombord som ditt barn behöver under flygturen.

Vi har haft med oss tetra med välling/ersättning samt barnmatsburkar som vår son behövder under flygningen och det är inga problem, i alla fall inte med SAS. Du ska kunna "bevisa" att det är mat genom att smaka på det om säkerhetskontrollen kräver. När vi flög inrikes för ett tag sedan fick jag ta en slurk av vattnet i nappflaskan för att "bevisa" att det "bara" var kommunalt kranvatten

Vi åker till N.Y med vår son på fredag, han är visserligen 13 månader men jag kan kanske ge lite tips när vi är hemma igen.

• Konvaljen

kan också tillägga att vi valde lite dyrare biljetter och flyger non-stop istället. Tror det blir mycket bättre för alla, blir med SAS direkt från Sthlm

• 08 i Skåne

Xyra, vi valde också att flyga direkt från CPH. Ganska stor skillnad i alla fall på vägen hem eftersom man flyger från USA på kvällen och att sen sitta på någon flygplats ute i Europa, tidigt på morgonen och vänta på att få flyga sista biten hem. Nej det är klart värt lite extra pengar att slippa det.

• EllaBlue

Vi flög till Chicago när sonen var 3 månader och hade ett lass med Nan ersättning på tetra med oss. De kör den genom röntgen också och det var inget problem. Han drack den rumstempererad så det var smidigt, men annars brukar man kunna be kabinpersonalen att värma den lite.

Man brukar kunna be om en sk baby cot (babykorg) antingen när man bokar eller genom att ringa flygbolaget och har man tur så får man då sittplats vid mittväggen och en liten säng som babyn kan ligga i. Det brukar vara hård åtgång på dem dock.

Sen hade jag med mig en bärsjal vilket var smidigt på flygplatsen - man får ena handen fri och det blir inte lika tungt att bära.

Napp eller flaska (om du inte ammar) är bra vid start och landning.

Ha en liten plastpåse med ett par blöjor och tvättservetter så behöver du inte släpa in hela blöjväskan varje gång du byter på sonen.

Om det är en dagflygning och din dotter är nyfiken av sig - var beredd på att hon kan ha svårt att sova. Det är ljust och slamrigt och mycket att titta på. Vi stod upp och höll vår son så han kunde spana in alla människor mest hela resan - jobbigt, men han var ju åtminstone nöjd. Men alla barn är ju olika.

Säg till om det är nåt annat du undrar om - kommer inte på nåt mer just nu.

Vi flyger f.ö. till USA igen nästa vecka och nu är sonen 9 månader - så det blir nog livat! :)

• Konvaljen

EllaBlue:

tack för tipsen. Vi har fått en babykorg såväl dit som hem och vi får sitta bredvid den båda två, så det känns skönt. Hon sover väldigt bra i bilen vår dotter så jag hoppas hon kan sova lite. Annars är hon som sagt väldigt pigg av sig...
    Har också räknat med att få stå och gå en del i mittgången...

Bra att det går att ta med tetror och att de kan värma dem, hon är lite kräsen av sig och vägrar dricka rumstempererat. Man borde väl få ha med sig färdigblandad i termos också till första måltiden?

• EllaBlue

Jag tror inte man får ha med termos utan bara slutna förpackningar. Men det kanske beror på vilket bolag man flyger.

Kanske kan ni ge henne det medhavda på termos innan ni går igenom säkerhetskontrollen och sen på andra sidan be nåt cafe fylla på termosen med hett vatten så kan ni blanda en gång till innan ni går på planet?

Vi hade en tom termos med som flygpersonalen fylde med hett vatten. På så sätt kunde vi blanda i lite sånt i den rumstempererade tetra-Nanen så den blev lite grann varmare. Vi använde också det heta vattnet att skölja ur flaska och napp efter varje matning eftersom det inte kändes så hygieniskt att sköja dem med kranvattnet på toa.

• 08 i Skåne

Tyvärr blev det ingen tur till N.Y för oss Lilleman blev magsjuk 2 dagar innan och har fortfarande inte återhämtat sig, så det blev till att vara hemma. Vi får se när vi kommer iväg.

• LadyMa

Några tips för NY:

* Lättare med Babybjörn eller bärsele. Det är inte så barnvagnsvänligt i NY.

* Ge inte den lille vatten om det inte kommer på flaska. Om du ger tillägg, ta hellre med tetrapack som är färdigt.

* Kolla med flyg och flygplats hur stor förpackningen med ersättning får vara för att du ska få ta med dig den. Detta gäller även från NY

* Ta med intyg från FK om ni skulle bli sjuka, speciellt för den lille. Vi tog även en extra försäkring för vår lilla om uti fall att...den kostade bara 350kr och täckte sjukvårdskostnader i USA upp till 1.3milj sek.

Lycka till och njut av resan

Svar på tråden New York med en bebis?