Mitt barn har inte kommit än så jag kan inte ge dig generella råd om hur den delen kommer fungera. Är själv väldigt sugen på att resa någonstans under föräldraledigheten med bebisen, men vi får se hur det blir när den väl kommit ut ur magen.
På planet finns rinnande färskvatten och de flesta bolag brukar ha en bra policy om att hjälpa barnfamiljer. Kolla deras hemsida om hur just detta bolag förhåller sig till spädbarn på planet. Vet inte om du flugit till USA förut, men jag kan säga att det är en lång resa och det finns en del rapporter som skriver att man inte skall resa allt för långt med barn innan de fyllt sex månader eftersom lufttrycket är annorlunda i kabinen vilket gör att man inte syresätter sig på samma sätt som nere på marken. Å andra sidan reser ju massor med spädbarn varje dag så om det vore en jätterisk så skulle det ju finnas mer information om detta. Du kan läsa lite mer om det i denna artikel:
www.expressen.se/1.152557
New York i sig är en underbar stad. Väldigt hektisk och luften upplever jag som mer smutsig jämfört med svenska städer (fast så är det ju även i europeiska storstäder). Amerika i sig är barnvänligt, men jag skulle rekommendera att ni skaffar en bärsele att ha barnet i när ni går på stan. Det är lite hetsiga gator och ibland trångt och då kan en barnvagn vara i vägen.
Själv har jag bott i USA under min uppväxt, främst i södern, men har tillbringat en del tid i nordväst också. Vattnet går att dricka, men jag skulle rekommendera att ni köper flaskvatten till bebisen som kan vara känsligare för skillnader i bakteriefloran etc. Själv blev jag sjuk som barn av kranvattnet, men inte som vuxen. Vattnet är alltså rent, men annorlunda än i Sverige.