• lindalag

Kostnad för beskärning av fruktträd?

Är det någon som har koll på vad det kostar att beskära fruktträd, äpple och plommon?
    De är ganska vildvuxna och BEHÖVER verkligen en klippning. 
    Ligger det på ett par hundralappar eller flera tusen/träd?
    Är det svårt att göra själv?
    Alla tips välkomna! 

Faber quisque fortunae suae, tänk på det!
  • Svar på tråden Kostnad för beskärning av fruktträd?
  • Crea Diem

Du kan väl göra det själv. Det är inte särskilt svårt. Det finns många bra böcker på biblioteket om hur man beskär. Låna och läs först!

Plommonträdet får du dock inte röra förrän i juli-september, det förblöder och dör om du kapar i det nu på våren.

Äpple kan du beskära nu, men egentligen är det bättre även för det att beskäras i juli-september. Många svampsjukdomar sprids som bäst nu i sval och fuktig väderlek.

Annars tror jag att det kostar ca 500-700/träd om det är stora och vildvuxna. En del tar betalt per timme och då vet jag inte riktigt vad det kostar.

• veera

Om du har vildvuxna träd är det bäst att beskära på sensommaren. Vårbeskäring leder ofta till ännu kraftigare tillväxt. Unga träd som behöver växa går bra att beskära på våren.
    Det här är en bra sida om beskäring: http://www.juniper.se/tradvard/ 

Lycka till.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • isisisis

Jag brukar bara ta 150 kr i timmen...
    men om det behövs motorsåg,så brukar jag rekommendera en firma.

Sällan jag är ute och beskär,men hjälper nära bekanta om det behövs.

• lindalag

Tack för tipsen och länkarna!
    Vi väntar med att klippa ner dem till hösten och gör nog ett försök själva. De är vildvuxna men grenarna är inte speciellt tjocka så det räcker nog med häcksax och stege...

Faber quisque fortunae suae, tänk på det!
Svar på tråden Kostnad för beskärning av fruktträd?