• Callina

Måla köksskivan? Kan man det?

Jag har inte råd att byta den och jag kan heller inte göra det själv.. har en väldigt ful med fuskmarmor nu men vill måla den.. kan man det? I såna fall vilken färg och ska man lacka efter? Vilken lack? Jag är medveten att det inte kommer att hålla så många år direkt men det är en budgetfixning tills jag har råd
    Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Måla köksskivan? Kan man det?
  • pung

det låter som du har en bänskiva som antingen är i laminat eller folierad och då kan du tyvärr inte måla den. Det går nog bara om det är massivt trä. Det finns faktiskt ganska billiga bänkskivor hos bygghandlarna så man kan byta. om man inte måste ha en i sten för 20.000. Ragga upp nån som är händig å kan hjälpa till å byta så är det inte så svårt.

• Limefrukt

Nej, som sagt. Det går inte att måla på laminat.

Ibland kan man köpa begagnade bänkskivor också. Kolla på Blocket etc. En gammal sliten bänkskiva kan slipas om många gånger och oljas så den ser ny ut.

En ny skiva måste inte kosta så mycket heller om man väljer ett billigare träslag. Jag köpte en lång bokskiva på Bauhaus för 800 kr för ett par år sedan. Hur mycket behöver du då? På Ikea har de skivor från 235:- (räcker till ovanför 2 skåp)

• haberg

ett budgettips är att köpa plastfilm, finns på metervara enfärgad i blankt o matt o sen mönstrade(blommig, fuskträ osv) och klistra fast ovanpå. Kostar 39kr per meter o sitter bra tycker jag!

Just det, brukar finnas på järnaffär, byggvaruhus o så.

• Callina

Tack Kairo, för budgettipset, för det är ju det jag behöver just nu Sen om ett tag, då blir det ett riktigt byte

• Callina

Limegrön: Problemet är att jag har lister som går ovanpå skivan coh som har fästs på ett amatörmässigt sätt. Jag får inte bort brädan utan att ta bort det som sitter på väggen ovanför. Så det är inte för mig, att bara byta brädan tyvärr, det blir massa annat som måste göras samtidigt :)

• haberg

japp, det är ett budgettips , skrubba noga under, spreja på lite vatten m diskmedel i så får du fast plastfilmen snyggt o kan rätta till den innan vattnet under torkat. Jag har gjort såhär för att förändra kakelplattor o så. sen när man tröttnat o river bort det blir det inte ens kladd kvar!

• Callina

Jag ska kolla om det finns på Krauta i morgon

Svar på tråden Måla köksskivan? Kan man det?