• Glad i hågen

hypnos under graviditet?

Hej! Jag har en kompis som utbildar sig till hypnosterapeut. Jag har lovat att ställa upp som "försökskanin" under hennes utbildning, så jag ska försättas i djup avslappning och med hennes hjälp ta mig tillbaka till minnen från detta och ev. andra liv. Jag tyckte det kunde vara intressant och har inte tagit så hårt på detta. Men så slog det mig att det kanske inte är helt ofarligt.
    Jag KAN vara gravid, jag vet det inte än. Är det någon som vet om det kan vara farligt för fostret att vara med omsådant här. Det kan ju framkalla trauman och sånt. Jag vet inte att jag har varit med om något sådant men å andra sidan, om det är förträngt kan man ju inte veta...

Några tips?

• Svar på tråden hypnos under graviditet?
  • VIXIE

Hej! har mycket svårt att se att fostret skulle ta någon skada det du kommer ihåg är till för dig och du får inte veta mer än du klarar av.Eller behöver veta just då det är jättemäktigt att göra en regretion. Tycker absolut att du ska göra det Det är jättesvårt och dyrt att få tag på en som är bra. Fick en regretion av mina vänner när jag fyllde 27 och har läst mycket om det efter.Kan säg att det förklarade en hel del men kan fortfarande inte säga när händelsen utspelade sig ,antagligen var inte det det viktiga i handlingen.Kanske din kompis kan hjälpa dig sen under själva förlossningen, inte djuphypnos utan en lätt så att du håller dig avslappnad eller åtminstone träna upp dig att komma i ett sånt tillstånd själv. Lycka till !Vixie

• Niquilota

En graviditet i sig är en omvälvande händelse, både fysiskt och psykiskt. Jag tror inte att det skadar fostret, men däremot kan det bli jobbigt för dig. Nu vet inte jag om en regression just är värre än något annat, men det kan ju hända att det kommer upp en massa saker som blir svåra för dig att hantera. Man är tillräckligt påverkad av hormoner, skulle jag vilja säga, för att riskera att utsätta sig för en massa andra saker.

Djupavslappning är säkert jättebra, men jag skulle akta mig för att göra en regression under graviditeten. Om din kompis utbildar sig, så borde väl hon ha kanaler för att ta reda på om det verkligen är så lämpligt?

Annika

• Vanna

Fostret tar antagligen inte skada i sig själv. Däremot påverkas fostret direkt av hur du mår, och är du gravid är du mycket mer mottaglig för påverkan, och det kan slå riktigt fel om man har otur. Så jag skulle vara mycket försiktig.

Hypnos är något som även personer med mycket lång utbildning samt lång erfarenhet bör vara oerhört försiktig med att utöva. Läser själv psykologi och har studerat en del om hypnos. Det har i alla fall gjort mig ganska fundersam.

Svar på tråden hypnos under graviditet?