Utomkvedshavandeskap vid IVF?
Är detta möjligt?
Vad är det som sker då i (samband med IVF)då det faktum att ägget nu ju kommer från slidan upp och inte via äggledarna.
Någon som vet?
Är detta möjligt?
Vad är det som sker då i (samband med IVF)då det faktum att ägget nu ju kommer från slidan upp och inte via äggledarna.
Någon som vet?
Japp,det är möjligt. Ägget kan tydligen vandra ner från livmodern och sätta sig i äggledaren.
Någon speciell anledning att detta sker? Hur vanligt är det?
Är det slumpen eller är det oftare som att vissa kvinnor har tendens till utomkveds - oavsett IVF eller naturlig väg?
Risken för utomkvedeshavandeskap är lika stor vid IVF som det är när man blir gravid på vanligt sätt. (Tycker det är väldigt konstigt att det är så i och med att ägget sätts in i livmodern. )Så står det iallafall i mina papper som jag fått i samband med IVF.
Har man haft utomkvedeshavandeskap tidigare och speiellt om det är något ärr på äggledaren är risken större att man ska drabbas igen. Risken är lite mindre om man opererat bort äggledaren i samband med utomkvedeshavandeskapet.
Har själv genomgått ett utomkvedeshavandeskap hösten 06 (bortopererad äggledare som földj)och när vi skulle börja göra IVF sade läkaren att risken att jag skulle drabbas igen om vi försökte bli gravida på vanligt sätt var lite förhöjt. Vid IVF var risken lika stor för mig som alla andra.
Ja de kan man jag har haft 2 st varav ett via ivf!