Hmmmm va?
Som svar på Ts undran: Mng länder verkar ändå ha en central som kan svara på frågor om adoption, och de kan antingen "hitta" lämpligt barn för föräldrarna eller ge förslag på barnhem man kan kontakta. Det landet vi vill adoptera från har kösystem som gäller för oss som vill adoptera internationellt och inhemskt. Väntan där är ungefär 1 år. Jag tror det beror på hur "välmående" landet är. Det är klart att det underlättar med ett "adoptionscentrum" om även bidrar med att se till att allt följs enligt reglerna. Dvs man kan inte dra till ett land och adoptera vilket barn som helst, det måste finnas papper på att barnet verkligen är tillgängligt för adoption. Annars går inte adoptionen genom i sverige, som jag förstår det.
Barnhem är väl annars ett bra sätt att själv "hitta" ett barn. Men om det är ett land där det adopteras barn internationellt i större utsträckning tror jag man ändå behöver följa ett kösystem, det är kön i sverige man slipper. Jag tror därför det är vanligare att man adopterar från ett "ovanligt" adoptionsland, förutsett att det är godkänt som adoptionsland av mia.
en glad skrev 2008-03-01 18:30:07 följande:
"HUR HITTAR NI BARNET?"- om man inte vet eller kan hitta svaret på den frågan då skall man inte adoptera enskilt. För att få godkänt för det måste man redan ha en personlig anknytning till barnet eller en så stark anknytning till landet att man känner till regelverket och kan, på egen hand, på ett juridiskt säkert sätt tråckla sig fram till ett barn!