• natalia j

fibromyalgi botade av finsk djupmassage?

Jag har läst om en kille från finland som heter Hannu Timmonen som sägs kunna bota fibromyalgi med finsk djupmassage.Har någon hört talas om honom,vore kul att höra om era erfarenheter om fibro och alternativa behandlingar.

• Svar på tråden fibromyalgi botade av finsk djupmassage?
  • tess021

Jag har fibro, men har inte prövat några alternativa behandlingar alls. Har pratat med min läkare och bett om olika värmebehandlingar, massage m.m men han säger bara att han inte kan hjälpa med det eftersom det inte finns något som "bevisat" fungerar.. Vore riktigt skönt att inte behöva betala för en massage då och då för att ens läkare inte anser att det fungerar. Personligen vet jag att det fungerar, åtminstone på sås sätt att det gör mig mjukare och slappnar av mer än annars.

• zionsmormor

Jo jag har läst en artikel om honom. Det var en svensk tjej som åkte till honom och blev bra. Men det stod också i artikeln att det är svårt att hjälpa alla, för det räcker att han trycker fel på ett ställe så blir du förlamad för livet.
    Jag gick på massage här i stan men var tvungen att sluta det gjorde så helvetiskt ont i flera dagar efteråt.

• tess021
    zionsmormor skrev 2008-03-03 08:09:50 följande:
    Jo jag har läst en artikel om honom. Det var en svensk tjej som åkte till honom och blev bra. Men det stod också i artikeln att det är svårt att hjälpa alla, för det räcker att han trycker fel på ett ställe så blir du förlamad för livet.Jag gick på massage här i stan men var tvungen att sluta det gjorde så helvetiskt ont i flera dagar efteråt.
    Ajdå. Var det massage du fick via läkaren eller något du fick stå helt för själv?
  • zionsmormor

JAg har en bekant som är utbildad inom olika sorters av massage. Och det var bedrövligt. Aldrig mer.

• Kime

tess:
    Jag blir så trött på sånt. Vadå inte fungerar? Det finns ingenting som BOTAR, nej, men det finns ju väldigt mycket som LINDRAR och hjälper den drabbade att få bättre livskvalitet. Tramadol botar inte heller fibro, men det skriver de gärna ut. *morrar* Massage, promenader, akupunktur, simning och vattengymnastik är fem saker som kan vara bra att prova. De kommer inte att trolla bort fibron, men kan ju erbjuda lindring.

• tess021

Kime:
    Precis! Har försökt fråga honom om massor, utöver träning och piller men nej, det går verkligen inte enligt honom. Hörde för nåt år sen om en "dammsugning" av kroppen som var jättebra, massage och värme på samma gång, men nej. Vad kan man göra? Någon som vet något sätt att få sin rätt?

• Kime

tess:
    Du har ingen smärtläkare du kan prata med?

• zionsmormor

Hej
    Jag bad mon läkare om en remiss till sjukgymnastik o fick det på stubben, 10 ggr.Men det var ingen hjälp för mig. Däremot fick min mor en remiss till Rehab.bad och det fungerade jätte bra för henne. Jag har själv prövat aroma bastu och varm bassäng efteråt jätte bra den dagen men ännu värre efter 2 dgr. Kramisar.

• tess021

Jag får bara remiss till sjukgymnasten och det fungerar inte för mig heller. Har försökt förklara att massage och andra avslappningsgrejer fungerar på mig, får inte alls lika ont, men nej, det får jag inte. Ska höra mig för och försöka bråka lite hehe.

• Pimpinellan

Jag fick remiss till en sjukgymnast och när jag kom dit sa hon bokstavligen att: "Det här kan du träna bort inom ett år!" Behöver jag tala om att jag inte gick dit mer...? Varma bad hjälper,men det måste vara RIKTIGT varmt-de vanliga 34 graderna fryser jag av! Var på Mössebergs spa en gång och deras bassäng var 36-37 grader. Helt perfekt och sååååå avslappnad har jag inte varit på alla dessa år med fibbro. Superskönt för kroppen! Fibbromassage hjälper typ en dag och kostar skjortan så det var inte värt det tycker jag. Numer masserar maken mig och det hjälper det med. Han är duktig!

• Stenrosen

Prova LPG!Det är en metod där man använder sig av en typ av vakuummassage som går på alla 3 hudlagrena och som ger en djup bindvävsmassage.Med den maskinen kan man "djuploda" musklerna och därmed lindra (inte bota) fibromyalgi.Man bör gå en kur på ca 10 gånger för att få ett bra resultat. Kuren för med sig lite bonus oxå i form av minskat mått rund midja, höfter och lår.Reducerade celluliter och minskade vätskeansamlingar i kroppen!Du får oxå ökad blodcirkulation och bättre förbränning!
    Jag behandlar ett flertal kvinnor pga av att dom har fibromyalgi och alla har gett lika goda resultat!Roligt att se!

• tess021
    Stenrosen skrev 2008-03-09 23:00:18 följande:
    Prova LPG!Det är en metod där man använder sig av en typ av vakuummassage som går på alla 3 hudlagrena och som ger en djup bindvävsmassage.Med den maskinen kan man "djuploda" musklerna och därmed lindra (inte bota) fibromyalgi.Man bör gå en kur på ca 10 gånger för att få ett bra resultat. Kuren för med sig lite bonus oxå i form av minskat mått rund midja, höfter och lår.Reducerade celluliter och minskade vätskeansamlingar i kroppen!Du får oxå ökad blodcirkulation och bättre förbränning!Jag behandlar ett flertal kvinnor pga av att dom har fibromyalgi och alla har gett lika goda resultat!Roligt att se!
    Jag läste om den metoden för över ett år sen, och med tanke på att massage lindrar en del för mig så tänkte jag att det där borde fungera jättebra. Frågade min läkare om detta, men fick åter igen svaret att det inte är bevisat att det fungerar. Jag är arbetssökande och sjukskriven till och från och har verkligen inte råd att "unna mig" behandlingar ur egen ficka. Blir så fruktansvärt frustrerad av att inte ens få lite hjälp med kostnaderna. Någon som har ngot tips om vart man kan vända sig?
Svar på tråden fibromyalgi botade av finsk djupmassage?