• Silverkatten06

Dyna till vanlig stol så att 19-månaders når upp till bordet?

Min son på 19 månader gillar inte längre att bli satt i en hög barnstol utan vill hellre sitta på en vanlig stol. Problemet är att han knappt når tallriken då.

Nån som sett nån bra dyna nånstans som man kan lägga på stolen så att han kommer högre upp?

• Svar på tråden Dyna till vanlig stol så att 19-månaders når upp till bordet?
  • Silverkatten06

Tack för tipset! Man kanske ska satsa på en sån stol istället. Ser dock lite läskigt ut att sitta så högt och oskyddat, men det blir ju faktiskt samma sak med en dyna när jag tänker efter..

Funderade även på en sån där tripp trapp (eller vad de heter) men de är ju ganska dyra...

Hur gamla är barn när de sitter bra i en vanlig stol egentligen? Det kanske är ganska många år man behöver häg matstol/dyna/juniorstol?

• krypsyl

Min dotter satt på trip-trap stolen tills hon var drygt tre, men utan båge då så klart. Sen behövde lillasyster trip-trapen så då fick hon ikeastolen (hon är 4,5 nu och den kommer att användas länge till).
    Lillasyster är nu 1 år och 9 mån. Hon klättrar själv upp på ikeastolen och sätter sig. Men hon får ju så klart inte använda den när vi ska äta. Hon har dock gjort det någon gång, men man måste vakta ordentligt då tycker jag.
    Ett annat tips är att sätta en pall på vanlig stol, typ ikeas plast variant. Det har vi gjort när vi haft många barn hemma och stolarna inte räckt. Sån här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60101063

• TjorveniSkåne

Baby björn har en sitsförhöjare i plast, tror den är tänkt som resebarnstol men det är den för tung för. Bygeln går att ta bort.

• Tess the mess

Baby äter, heter den som Tjorven tipsar om. Den är suverän, vi använde den till vår äldsta tjej.

• BymBym

Vår äldsta som är strax över två sitter på en träpall/trappstol med "fotstöd" från ikea. Med en dyna är den perfekt. 99 kr

• Manchester

Det finns särskilda dynor att lägga på vanliga stolar. De är klädda i någon sorts "plastigt" tyg och därmed lätta att torka av. Man fäster dem på stolen med kraftiga kardborreband och de sitter verkligen fast. Tyvärr vet jag inte vad de heter, men de säljs på Babyland/Babyproffsen och liknande. De lär finnas i två olika tjocklekar. Kostar nog 200-300 kr. Mina föräldrar har en för besökande barnbarn och den funkar utmärkt.

Hemma har vi en sådan juniorstol från Ikea som krypsyl skrev om. Vår dotter hade den från ca 2,5 års ålder tills hon var 4,5. Nu har vi testat den på vår son som nyligen fyllt två, men det var för tidigt. Den har så liten sittyta att barnet måste sitta ganska stilla och ordentligt. Sonen var på väg att ramla ned vid ett par tillfällen. Dessutom är den så lätt att ta sig ned från att den lockade till lite för många utflykter bort från matbordet. Om man har ett stillsamt barn som gillar att sitta vid bordet kan det nog gå bra, men en liten vilding behöver vara lite äldre.

• Silverkatten06

Tack för alla svar! Får nog bli nån form av juniorstol i alla fall, verkar ju som att man har användning för den i några år och jag vill ju att sonen ska sitta bra vid matbordet

Tar gärna emot fler tips om bra juniorstolar!

Svar på tråden Dyna till vanlig stol så att 19-månaders når upp till bordet?