• Anonym

Någon som håller på med "TIGHTLACING"?

Jag undrar hur länge man måste hålla korsetten "på", under hur långa perioder för att uppnå resultat?

Tightlacing är alltså genom att använda korsett så att man får smalare midja.

Vet någon var man kan köpa billiga men bra korsetter?

Kram

• Svar på tråden Någon som håller på med "TIGHTLACING"?
  • Anonym

Intressant, tack för hjälpen.

Vill dock hitta en (svensk) sida där man kan köpa korsetter, realtivt billiga men just de som är till för tightlacing

Verkar vara lite svårt att hitta nämligen. Plus att jag (redan nu) har väldigt lite midjemått, trots att jag aldrig sysslat med tightlacing. Vill dock börja nu!

Men undrar hur det påverkar om man t ex skulle bli gravid? :-O

• getingmidja
    Anonym skrev 2008-03-02 15:26:05 följande:
    Intressant, tack för hjälpen.Vill dock hitta en (svensk) sida där man kan köpa korsetter, realtivt billiga men just de som är till för tightlacing Verkar vara lite svårt att hitta nämligen. Plus att jag (redan nu) har väldigt lite midjemått, trots att jag aldrig sysslat med tightlacing. Vill dock börja nu!Men undrar hur det påverkar om man t ex skulle bli gravid? :-O

Det blir nog svårare det.

Riktiga, billiga korsetter är svårt att hitta någonstans.

www.conifer.nu har en del korsetter, men det är väl inga "basic" sådana.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Anonym

Ja, precis. De flesta ligger på minst 1000 kronor. Får överväga saken, kanske bättre att börja med tightlacing efter barnafödande... eller?

Någon som vet?

• Tjimtjom

Hur pass mycket tänkte du snöra? Vill du ha en midja eller tänkte du se ut som Dita Von tease?
    Snörar du för hårt flyttar du runt på organen o det är knappast bra om man försöker bli gravid.

• Agapi

som jag förstått de ska man ha korsetten på hela tiden när man inte duschar/badar. Sen får man ju hålla på hela tiden, kan inte sluta och sen håller de sej så utan de går ju tillbaka ganska fort efter man slutat.

Skulle nog tro att de är bäst efter man fött barn, du kommer ju inte kunna ha korsett under graviditeten och då kommer midjan gå tillbaka ändå.

Vad jag vet finns de inga billiga OCH bra korsetter, iaf inte om man me billig menar under 1000, ska du dessutom använda den hela dagarna för att seriöst sattsa på detta så bör du köpa en måttsydd.

• Anonym (sådetså)

Jag tycker att det är en helt vansinnig idé, och att det låter som något som passar en 1700-talskvinna bättre än en kvinna av idag (utan att vara särskilt bevandrad i modets historia osv, jag vill bara uttrycka att jag tycker att det låter otidsenligt och inte i linje med dagens ideal).

Att hålla på med något sådant när man har barn, verkar ännu mer idiotiskt! När man har en liten bebis, så vill man bara klara av vardagen, få ha det bekvämt och få sova i den utsträckning det går. Att gå hopsnörpt i midjan främjar säkert inte mjölkproduktion osv. Att göra det när barnet är större, när man skall lyfta, spela fotboll med och jaga sitt barn verkar inte heller riktigt praktiskt. Dessutom skall man som förälder vara en någorlunda okej förebild för sina barn och det tycker jag inte att man är om man signalerar att utseendet är så viktigt att man snör ihop kroppen för att åstadkomma kroppsmodifikation (eller mutation, om du frågar mig).

Det är en idiotisk och hemsk idé, lägg ner den och skaffa dig ett sunt intresse istället! Ett som inte handlar om dig själv och din kropp. En del av dagens ungdomskultur är så fruktansvärt egocentrisk...

• Agapi

Men herregud. Har man en korsett som sitter bra så stör de inte vardagen alls, inte när man har vant sej hur man ska göra! Sen kanske de inte är de bästa när man har små barn man behöver jaga och bära på (de är inte så kul att vara anfådd när man är snörd)

Tycker de är bra mycke värre att vara en förebild som ser ner på folk med andra intressen och dom dömmer de me annan smak. JAG är av åsikten att barn ska lära sej att man får vara precis som man vill, oavsätt om de handlar att vara hårig och osminkad, operera in stora silikonbröst eller gå i trasiga strumbyxor och tuppkam.

Korsetter som är måttsydda och används av personer som vet vad dm gör är på inget sätt skadligt för kroppen.

Förstår inte att man är egocentrisk för att man skulle gilla detta!? För att du inte tycker att de är snyggt? För att DU verkar tycka att de ser obekvämt ut?

• Anonym (sådetså)

Att ha sin egen kropp som intresse, är väl egocentriskt per definition? Oavsett om intresset är piercing, solning, tightlacing eller kläder? Att ha fjärilssamlande som intresse är inte egocentriskt, eftersom intresset inte kretsar kring den egna personen.

Jag tycker också att man skall få vara som man vill. Men det är inte fel att reflektera över varför man vill se ut på ett visst sätt, hur långt man är villig att gå för att se ut på det sättet och vad ens önskade utseende förmedlar till omgivningen och till ens barn. När det gäller hur långt man är villig att gå, så kan man ta in aspekter som kostnader, smärta och obehag samt övrigt som man måste försaka för sitt utseendes skull.

• Anonym (sådetså)

whisperer: glömde skriva en sak. Jag tror att du kanske förväxlar orden egocentrisk och egoistisk. Jag har aldrig påstått att dagens ungdomskultur är egoistisk.

• Agapi

Jag antar att hon har ganska många intressen utöver detta så förstår inte "Problemet". Så som du ser de så är antagligen alla egocentriska då jag tror att de flesta på något sätt bryr sej om och intresserar sej för sej själva. Att säga att de är en hemsk idiotisk ide osv.

Tycker inte att ett par tusen är mycke att lägga på sitt intresse, de flesta sportet/gym osv kostar lika mycke/mer än de per år. Sen antar jag att du inte har speciellt mycke erfarenhet av korsetter? En korsett som passar äe verkligen inte smärtsam eller obehaglig att ha på sej, tvärt om är de riktigt skönt speciellt om man som mej har svankrygg.

Nej de är de inte, men sättet du uttryckte dej på är inte att "reflektera" över hennes intresse.

• Anonym

Anonym (sådetså):

Jag skrev inte här för att få dina nedsättande kommentarer, så om du vill klaga - börja hos dig själv istället för hos mig (som du för övrigt inte ens vet ett hum om).

Jag har aldrig sagt att jag ska börja med "tighlacing", utan det har endast varit en lite fundering som troligtvis ändå aldrig kommer att utföras.

För övrigt, Whisperer :

Jag har redan smal midja. Jag har cirka 58 centimeter i omkrets i min midja, det är ganska lite. Om jag köper en korsett måste jag köpa den minsta storleken, 18" inch som blir ca. 40-45 cm i midjan helt ihopsnörd. Innan, vägde jag drygt 5 kilo mindre (45 kg - nu cirka 50 kg)och då hade jag ännu mindre midjemått. Jag brukade få höra redan då: "Du har så smal midja, använder du korsett eller?" men jag har aldrig ens provat en korsett

Men jag tycker det är fint med smal midja. Givetvis bör man använda korsett på ett hälsosamt sätt och jag skulle aldrig "minska" min midja så mycket som till 30 cm som vissa tightlacers gör.

Kram

• erica bus

Jag älskar det här ämnet! Jag använder korsett nästan dagligen sedan några år tillbaka. Oftast under kläderna för att det inte ska synas. Oftast snör jag mig till 53-54 cm, ibland 50 men det är INTE bekvämt... Dessutom behöver jag assistans med snörningen då.

Din midja på 58 cm är betydligt smalare än min och du kommer lätt att komma ner till 50 cm. Lite avundsjuk

Vad menar du med "uppnå resultat" förresten? Det är väl som med allt annat. Ju mer träning, desto bättre resultat! Men i början går det ganska snabbt, sen BETYYYYYYYYYYYYDLIGT långsammare.

• Anonym (jojo)

Jag tycker det låter så läskigt! För att få en smalare midja måste man väl ha den så hårt åtsnörd att organen påverkas? Är det inte farligt?

• Anonym (sådetså)
    Anonym (sådetså) skrev 2008-03-02 22:55:25 följande:
    Jag tycker också att man skall få vara som man vill. Men det är inte fel att reflektera över varför man vill se ut på ett visst sätt, hur långt man är villig att gå för att se ut på det sättet och vad ens önskade utseende förmedlar till omgivningen och till ens barn. När det gäller hur långt man är villig att gå, så kan man ta in aspekter som kostnader, smärta och obehag samt övrigt som man måste försaka för sitt utseendes skull.
    Agapi skrev 2008-03-02 23:12:22 följande:
    Nej de är de inte, men sättet du uttryckte dej på är inte att "reflektera" över hennes intresse.
    Jag menade ju att hon borde reflektera över de sakerna, inte jag. Det hjälper ju inte om jag reflekterar över dem. Alltså, varför vill man ha en onormalt smal midja är det något som kommit från "ingenstans" eller påverkas man av ideal i samhället och av hur kvinnor förväntas vara för att behaga män? Skall behovet av att se ut på ett visst sätt, påverka ens förmåga att springa (där är höga klackar också något man kan diskutera), spela fotboll med sina barn osv. Men, för all del, jag kan ju inte tvinga någon att reflektera.
Svar på tråden Någon som håller på med "TIGHTLACING"?