• Juniphé

*Slät soppa efterlyser jag här.

Slät soppa efterlyser jag här... Är lite less på min broccoli och vitlökssoppa nu. Den är visserligen jättegod, men nu vill jag prova något annat.

Den bör vara festlig också

• Svar på tråden *Slät soppa efterlyser jag här.
  • simme

varför inte en enkel tomatsoppa med en liten klick lätt creme fraische? MUMS! Eller spenatsoppa med lite lätt cremefraishe. MMMMMhhhh!

• Alicat

Fräs trattkantareller i smör och vitlök

Rör ned en matsked mjöl och späd med lite mjölk

Häll över direkt i mixer och mixa tills du fått den lagomt slätt.

Tillbaka i kastrull, låt koka upp och späd med mjölk/ grädde tills du får en bra konstistens. Smaka av med salt och peppar

SUPERGOTT!

• Peki

Jordärtskockssoppa (phu, vilket ord - kom alla bokstäverna med tro?)

Har inget recept till hands men det är ungefär så här:
    Koka några potatisar, en lök. lite vitlök och ca 1/2 kg skalade jordärtskockor i bujong. Krydda med salt och peppar så det blir lagom.
    När allt är mjukt kör du det i en mixer och kokar upp igen med lite grädde.
    Jag har haft den som förrätt till en trerätters middag. Man serverar den tillsammans med små skålar med krasse, små bitar knaperstekt bacon och små knaperstekta brödkrutonger som gästerna får ta som de vill. Jättegott och festligt!

• uniMog

Avocadosoppa!

Mixa avocado och koka upp i lite buljong och mjölk/grädde. Smaka av.

• Anne Yone

Vill du dela med dig av den där broccoli och vitlökssoppan? Lät jättegott juh!!!

• One Love

Broccoli !!!!!! Jag vill också ha det receptet!
    Jag är helt såld på broccoli!

• Aleta

grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde, brukar vara uppskattad om folk inte avskyr ärter
    Det är jättelätt att göra. koka bara ärterna med lite vatten och hönsbuljongtärning. Mixa sedan med mixerstav och krydda med salt och peppar. Spä så att den blir så tjock/tunn som man vill.
    Servera med vispad grädde som man blandat pepparrot i.
    Jättesmaskens, kallas trollsoppa av mina småsläktingar

Annar skriver jag under på att avokadosoppa och jordärtskockssoppa är supergott!
    Kommer det recept på broccolisoppan?

• Seahorse
    Potatis och Broccolisoppa

5 potatisar
    Grönsaksbuljong
    Fryst Broccoli
    Matlagningsgrädde/mjölk
    krydda med vitlök, salt, peppar

Potatis och Persiljesoppa

5 Potatisar
    Grönsaksbuljong
    Klipp ner persilja 1-2 krukor
    Matlagningsgrädde/Mjölk
    Krydda med vitlök, salt, peppar

Samtliga recept är för 4-5 personer.

Ta en kastrull.
    Koka upp grönsaksbuljongen.
    Lägg i potatisen och låt den koka sönder.
    Häll i broccoli eller persilja.
    Häll i matlagningsgrädde/mjölk och krydda.
    Mixa ihop till en slät soppa.

sMaKlIg MåLtId
  • Juniphé

Här har ni mitt recept:

Juniphés broccoli och vitlökssoppa
    ---------------------------------------------------
    4 potatisar
    1 gul lök
    olivolja
    300 g broccoli färsk eller fryst (mindre bitar)
    1 l grönsaksbuljong (tärning vatten)
    100 g philadelphiaost (light)
    2-3 klyftor vitlök (fint rivna)
    salt, svartpeppar

Skala potatisarna och löken. Skär dem i mindre bitar och fräs dem i olja i en gryta.

Lägg broccolin i grytan och häll över vatten + buljongtärning och låt soppan koka under lock ca 15 minuter. Mixa soppan slät i matberedare eller med stavmixer.

Låt soppan koka upp och vispa ner osten blandad med vitlök. Smaka av med salt och svartpeppar.

Soppan blir tjockare och godare om den får stå en stund.

Avnjutes med ciabatta samt lite riven pecorino-ost som strös över soppan vid servering.

GOTT GOTT!

• Juniphé

Jag kanske bör varna vissa för att 2-3 vitlöksklyftor är MYCKET! Så jag menar alltså små klyftor. Jag tycker att man kan börja med 1 som man river och blandar i osten - smakar osten stark av vitlöken så är det lagom, annars tillsätter du en till

• Juniphé

Fler tips mottages tacksamt!!!
    Fest på lördag och jag känner att jag har lite receptbrist

Om man ska servera soppan som huvudrätt, vad bör man ha som tillbehör? Och kan man dricka rödvin till soppa?

HJÄLP!!

• Mamma2001

du kan ju göra räksoppa utan skaldjuren
    ta räkost istället ;)
    lr potatissoppa om du mixar den

• Peki

Juniphé: Vad man dricker beror nog på innehållet i soppan. Ingredienser som passar till vin gör att det går bra

Om du ska ha bara en slät soppa till huvudrät skulle jag rekommendera mycket soppa och mycket med gott bröd och ost. Och kanske något kött också. Matiga smörgåsar behövs - om man ska bli mätt tror jag...

Här hemma kan vi varken ha soppa (oavsett hur matig den är) eller ens vegetariskt till middag eftersom min pinnsmala sambo då blir hungrig efter några timmar igen

• Juniphé

Peki,

Ja då får din sambo börja äta på regelbundna tider. Efter några timmar är det normalt att man blir hungrig Men då tar man ett mellanmål i form av knäckemacka eller frukt eller liknande så man står sig till nästa stora mål

• Peki

Juniphé: Det har en poäng där
    Lunch funkar det något så när som du säger, men han har så hög förbränning så han måste ha rejält med proteiner för att stå sig från middag till frukost.

Och eftersom han vägrar att äta bönor och linser så är det inet mycket mer än kött och fisk att välja på

Svar på tråden *Slät soppa efterlyser jag här.