• 3 barns mor

Förstoppningsdiarre

Det finns ju nåt som kallas för förstoppningsdiarre.

Men hur exakt yttrar sig det ?

Dottern har alltid haft lös avföring typ pure. nu ett tag har hon fått ris välling på morgonen och fullkornsvälling på kvällen. nu har hon vart förkyld med hosta ett tag men är bra nu då har hon fått risvälling både morgon och kväll hosta hon mindre med den. men nu i helgen har avföringen vart lösare än vanligt men pigg o övrigt och äter normalt.

så tänkte om hon har fått för mycket ris välling ? så att hon har fått förstoppningsdiarre ? nån som vet hur man gör nåt åt det ? eller är det doktorn som gäller.

• Svar på tråden Förstoppningsdiarre
  • T x 3

Jag har tre barn med förstoppningsproblematik och ett av dem som förmodligen kommer ha problem hela livet. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det du skriver. Förr oss så märks det tydligt när barnen får förstoppning. Min minsta var 4.5 månad och hel ammades när det började. Det bajset var stenhårt. Min mellantjej har ibland diarre och ibland stenhårt. Är hon förstoppad så får hon ont när hon äter och allmänt hängig. På yngsta märks det på att hon blir ledsen och mycket olik sig. Om du tror att ditt barn är förstoppad kan det kännas på magen att den är hård. Har du minsta oro så tycker jag att du ska be om en remiss till barnläkaren. Jag tror när jag läser det du skriver att det bara är tillfälligt. Vill du ha tips på lösande mat, medicinering eller annat så hör av dig.

• Jesslan

om det är förstoppningsdiaree blir avföringen som vatten med lite bajs klumpar i, små klumpar som är lite luddiga (svårt att förklara) har samma problem här det blev så pass illa så i söndags så kräktes hon pga förstoppning. prova ge en microlax eller resulax och se om det sitter en propp så kommer den.

• T x 3
    Svar på #2
    Jag vill bara säga att microlax svider och ger mer ont än resluax. Resulax har dock en större pip. Klyx 120 ml är det bästa då det rensar hela vägen och inte i slutet som microlax och resulax gör. OBS 120 ml får ni inte ge om ni inte ha läkarordination. Hur mycket väger barnet? 1/3 fick jag ge till min 1.5 åring. Min 3 åring tar 120 ml tre dagar i rad men det är enligt läkarordination. Om barnet har förstoppning så är laktulos och lösande mat det bästa. Mycket dryck och att låta barnet röra på sig.
  • 3 barns mor

kanske bara är nåt tillfälligt efter förkylningen. för hon har aldrig bajsat hårt för utom en gång för över 1 år sen när jag hel ammade.

Men har du nåt tips på vad man ska ge i fall att det är nån sorts förstoppning. Nåt man kan ge utan att ta skada om det inte är detta.
    T x 3 skrev 2008-03-02 08:06:01 följande:

Jag har tre barn med förstoppningsproblematik och ett av dem som förmodligen kommer ha problem hela livet. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det du skriver. Förr oss så märks det tydligt när barnen får förstoppning. Min minsta var 4.5 månad och hel ammades när det började. Det bajset var stenhårt. Min mellantjej har ibland diarre och ibland stenhårt. Är hon förstoppad så får hon ont när hon äter och allmänt hängig. På yngsta märks det på att hon blir ledsen och mycket olik sig. Om du tror att ditt barn är förstoppad kan det kännas på magen att den är hård. Har du minsta oro så tycker jag att du ska be om en remiss till barnläkaren. Jag tror när jag läser det du skriver att det bara är tillfälligt. Vill du ha tips på lösande mat, medicinering eller annat så hör av dig.
  • T x 3
    Svar på #4
    Här kommer lite tips på sådant som är lösande: messmör, mogna bananer, plommon, plommondryck, plommon pure. Laktulos är inte farligt att ge i liten mängd utan det smörjer tarmarna. Fast det är ju bra att bara ha det under en kort period om det går. Min yngsta hade det en längre period men när hon började gå och äta mer vår mat blev också bajseriet bättre. Nu äter hon inte laktulos längre. Vi har haft ett bakslag men annars har det gått bra. Om du ger laktulos och barnet inte har förstoppning så blir det ändå lösare bajset. Jag vet inte hur gammalt ditt barn är men det låter inte så gammalt så du kan ju alltid blanda i messmör i maten. Vet inte riktigt vad jag ska skriva men fråga på du. Lycka till.
  • 3 barns mor

tack för svar. Hon är 17 månader. men ska ta och köpa katrinplommompure och ge så får jag se vad som händer.
    T x 3 skrev 2008-03-02 12:09:32 följande:

Svar på #4Här kommer lite tips på sådant som är lösande: messmör, mogna bananer, plommon, plommondryck, plommon pure. Laktulos är inte farligt att ge i liten mängd utan det smörjer tarmarna. Fast det är ju bra att bara ha det under en kort period om det går. Min yngsta hade det en längre period men när hon började gå och äta mer vår mat blev också bajseriet bättre. Nu äter hon inte laktulos längre. Vi har haft ett bakslag men annars har det gått bra. Om du ger laktulos och barnet inte har förstoppning så blir det ändå lösare bajset. Jag vet inte hur gammalt ditt barn är men det låter inte så gammalt så du kan ju alltid blanda i messmör i maten. Vet inte riktigt vad jag ska skriva men fråga på du. Lycka till.
Svar på tråden Förstoppningsdiarre