• Thage

Kombi eller sedan? Vad för bil?

Hej.
    Vi väntar barn och vi måste ha en större bil. Men jag har kollat runt lite och hittat en hel del kombi bilar som skulle vara perfekt. Måste man bli kombi ägare bara för att man får barn? Är det någon bil ni rekomenderar? SAAB/VOLVO/SKODA mm mm?

Får panik i jungeln av olika bilar... Vill ju att vårat barn skall åka säkert och att både jag och min sambo skall känna oss trygga när vi kör.

Mvh
    /
    Thage

• Svar på tråden Kombi eller sedan? Vad för bil?
  • Gemini1

Jag sålde min Volvo 855 och köpte en sedan ist. Blev en BMW E38, där har ni mkt bil för pengarna. Väljer ni en faceliftad 728 kan ni dessutom räkna med god bränsleekonomi. Stabila och trygga vagnar att köra med hög säkerhet (bra grundkonstruktion samt tio airbags). Och bagageuyrymmet är stoort.

Lycka till.

Mvh:
    Thomas

• Thage

BWM är inte en bil som min sambo vill ha. Vad finns det för fler altenativ runt 100.000kr hållet? Vi vill ju inte ha en jätte lång milare heller... Som sagt kombi eller sedan?

• Ångan

Gör ont i själen att säga det, men du får ganska mycket bil för pengarna om du köper en Opel Vectra.
    Annars har ni även ford mondeo som har väldigt lågt andrahandsvärde, dvs man får ganska ny och schyst bil för pengarna.
    Sen finns ju subaru legacy, dom har lite högre andrahandsvärde, dvs ni får kolla på nån som är några år äldre, men samtidigt får ni en väldigt bra och driftsäker bil.

Ang kombi eller sedan...
    Kombin är ju helt klart lättare att lasta i, speciellt om man har barbvagn osv. Ska man lasta i en sedan så har man ofta väldigt höga lasttrösklar, vilket kan vara jobbigt och tungt. Är du och damen starka så är det kanske inga problem, men jag tyckte det var grymt jobbigt iaf.

• anni74

Jag tycker att kombi bilar är (oftast) snyggare!
    Sedan bilar ser liksom "gubbiga" ut.

• littlemum
    Thage skrev 2008-03-02 10:47:55 följande:
    BWM är inte en bil som min sambo vill ha. Vad finns det för fler altenativ runt 100.000kr hållet? Vi vill ju inte ha en jätte lång milare heller... Som sagt kombi eller sedan?
    Mitt tips är att kolla på Blocket. Sök t ex på bilar från 2004, med max 8000 mil och max 110000 osv. så ser du på ett ungefär vad som finns. Och det finns verkligen hur mycket som helst att välja på. Idag är det lätt att köpa bil men svårt att sälja så glöm inte att jämföra, pruta och va kräsen. Ta en helg och åk runt till olika bilfirmor och prova.

Har ni kompisar som har barnvagn så låna den och provlasta.... lycka till!
  • Pixboy

Kolla på Skoda Octavia, finns både i Kombi samt i kombicoupe om ni inte är helt inne på kombi linjen.

• Thage

Oj tack för alla svar!
    Pixboy jag är precis inne på spåret där med en skoda octavia... Hittat en fin kombi som har gått runt 9000mil! Dom tycker jag ser helt okey ut. Men det är som alla säger att andrahandsvärdet e dåligt. Men å andra sidan är väl tanken att vi skall köra "slut" på bilen... och då är det avbetald ändå.

Ge gärna mer förslag på olika slags bilar.

Tack så jättemycket!

• Myraa

Hej vi var en citroen c5 en toppen bil vi åker så skönt i den bilen den är stor när man har 2 bilbarnstolar och vi får plats med 2 barn vagnar llätt. i sommar har jag åkt rumt med 2 vagnar och en uppblåsbarbarnbår och jag har lugnt kunnat åka och stor handla. det är en jätte bra kombi med inte allt för dåligt andrahandsvärde!!! LYCKA TILL

• Thage

Äger en c2:a idag så jag har kollat in c5:an några ggr.
    Men vilken årsmodell skall jag leta efter?

efter 04?

• Pixboy

Andrahandsvärdet är ju som störst problem när man köper ny bil. Köper du en bil som redan närmat t.ex 9000 mil så köper du billigt och säljer billigt så procentuellt förlorar du inte mer än om du köper en bil som är dyr i inköp och dyr att sälja.

Gillar du Octavia men vill ha lite mer "status" så finns det gott om Passat att titta på. Även Ford Mondeo är en bil som sålt bra och där det finns många prisvärda ex, även om det i det här forumet ibland finns många förutfattade meningar om Ford...

• Thage

Tackar som bockar som bugar! Skall genast hoppa in på blocket och kolla upp detta... Just "status" stämpeln bryr jag mig inte om överhuvutaget just nu =)

• Ullis69

Kombi är oslagbart när man ska packa en barnvagn men inget måste. Kolla bara ORDENTLIGT att er barnvagn går i bilen utan bekymmer om ni väljer en sedan (kan va bra i en kombi med men där funkar det oftast på ett el annat vis). Åker vagnen i o ur bilen ofta tröttnar man snabbt om det inte går smidigt.

• Galenskap

vi har har 2 st olika kombi bilar som vi använder när hela familjen åker med den ena är en passat tdi -01 som vi använder vid långfärder dvs när vi åker till stuga och på semester i stan använder vi en mercedes benz 200 te -92 bensinare den är väldigt rymlig och passar bra eftersom man storhandlar och släpar på barnvagn med mera

• Galenskap

vi har även haft en ford mondeo -95 men den var lite i minsta laget för oss men billig att köra

• Winnertaco

Nä, man måste verkligen inte ha en kombi bara för att man får barn! Vi hade en Peugeot 406 sedan tills dottern var ett år (då krockade min sambo med den, och den blev skrot, annars hade vi aldrig bytt!) och vi har även hund! Om du bara visste vad mycket kommentarer vi fick om att vi skulle köpt en kombi istället, men det gick så bra med vår bil!

Om ni däremot är ute efter en bil med stort utrymme skulle jag rekommendera Saab 95 eller Ford Mondeo. Vi har en saab nu, men provkörde även Mondeo och den var super!

Johanna 061223
  • Caladhiel

Citroen C5 Break (kombi)är en otroligt fin bil med ett av de största lastutrymmena jag sett. De hade ju visserligen några barnsjukdomar de första åren, men från 2003 och framåt så ska det nog vara ett riktigt bra köp.

Svar på tråden Kombi eller sedan? Vad för bil?