• Anonym (torrboll)

uttorkad hud vilken hudlotion är bäst?

Jag duschar en gång varje dag använder lactasyd tvål. Jag började för en vecka sedan få utslag på armarna min gisning är att jag är torr, så jag undrar om det är någon som har tips på bra krämer som återfuktar bra.

• Svar på tråden uttorkad hud vilken hudlotion är bäst?
  • gintonic77

Är dålig på namn på krämer men leta efter en utan fett och vatten som bara är fuktgivande.

• Knastroll82

Canoderm hudkräm som finns att köpa på apoteket. Kanon!
    Om du pratar med läkare så kan du få stor förpackning på recept, så täcks den av högkostnadsskyddet. Bara ett tips...
    Jag har själv problem med mycket torr hud, och använder canoderm 2 ggr dagligen, efter morgonduchen och till sänggående.
    Den absorberas snabbt av huden utan att lämna en fet hinna.
    Sen brukar jag passa på att bada badkar med badolja i minst en gång i veckan, skönt, avslappnande samt ger bebismjuk hud!
    Sen om du vill ha något under dagen kan jag rekomendera bodyshops cocoa bodybutter, eller vilken som helst av deras bodybutters egentligen, härligt lena!

• strålöga

Finns som sagt en hel uppsjö med hudmjukgörande medel.
    Dermosil Hudsalva extra, oparfymerad. Det är en specialcremé för problematisk hud och utsatta områden. Används vi extremt torr hud samt en perfekt för vård av torra fötter.

Den andra är receptbelagd: Karbamid 2% i Locobase kräm APL. En fet kräm men lätt att smörja in, använder detta åt min ena pojkes svåra eksem.

• Pormoicheia

Det kan räcka med att duscha mer sällan också då vatten är uttorkande.

Men i övrigt. Har du provat vanlig olja? Olivolja o.dyl. alltså.

Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia

Eller sluta med/minska ner på tvålen som också är uttorlande.

Apprentice Moraltant
  • Anonym (torrboll)
    strålöga skrev 2008-03-02 11:58:38 följande:
    Finns som sagt en hel uppsjö med hudmjukgörande medel.Dermosil Hudsalva extra, oparfymerad. Det är en specialcremé för problematisk hud och utsatta områden. Används vi extremt torr hud samt en perfekt för vård av torra fötter.Den andra är receptbelagd: Karbamid 2% i Locobase kräm APL. En fet kräm men lätt att smörja in, använder detta åt min ena pojkes svåra eksem.
    dermosil köpes på apoteket? eller var hittar jag den?
  • Anonym (torrboll)
    Pormoicheia skrev 2008-03-02 12:01:06 följande:
    Det kan räcka med att duscha mer sällan också då vatten är uttorkande.Men i övrigt. Har du provat vanlig olja? Olivolja o.dyl. alltså.
    Är nojig med att duscha, måste duscha varje dag annars känner jag mig inte fräsch.

Provade babyolja dock var det även då som jag fick mer utslag. Så det la jag ner
  • Shadilly

Anonym (torrboll) skrev 2008-03-02 13:37:03 följande:

Är nojig med att duscha, måste duscha varje dag annars känner jag mig inte fräsch. Provade babyolja dock var det även då som jag fick mer utslag. Så det la jag ner
    Tyvärr innehåller mycket babyolja mineralolja. Det kan täppa till så man får utslag och dessutom blir torrare eftersom hudens egen smörja inte kommer ut. Prova med vanlig olivolja, det mår huden kanon av.
  • Pormoicheia
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Du kan ju prova dra ut på duscharna till varannan dag bara som ett test för att se hur huden mår av det.

Både vatten och tvål är uttrokande och att använda båda dagligen kan vara en stor anledning till att du börjat bli torr.
    Apprentice Moraltant
  • strålöga
    Anonym (torrboll) skrev 2008-03-02 13:35:57 följande:
    dermosil köpes på apoteket? eller var hittar jag den?
    Dermosil hittar du på http://www.dermoshop.com/product.asp?id=11820&page=2
    Man måste registrera sig som medlem, minsta beställningen är 450 kr, fraktfritt. Man får alltid en bonusgåva då man beställer.
    Finns mycket andra bra produkter. Köper nästan allting därifrån för jag tål inte parfymerade produkter.
  • strålöga
    strålöga skrev 2008-03-02 16:29:04 följande:
    Dermosil hittar du på www.dermoshop.com/product.asp&page=2Man måste registrera sig som medlem, minsta beställningen är 450 kr, fraktfritt. Man får alltid en bonusgåva då man beställer.Finns mycket andra bra produkter. Köper nästan allting därifrån för jag tål inte parfymerade produkter.
    När ni klickat på länken, klicka på svenska flaggan längst ner, då kommer du direkt till extra salvan.
  • buffyla

Duscholja och sedan en creme som heter extra-emollient från RoC!

Svar på tråden uttorkad hud vilken hudlotion är bäst?