hur tidigt kan man känna av bebisen?
Hej hej!
Jag undrar, hur tidigt e det möjligt att känna bebisen? hur tidigt kände ni era bebisar?
Hej hej!
Jag undrar, hur tidigt e det möjligt att känna bebisen? hur tidigt kände ni era bebisar?
17+? kände jag med båda mina...
jag kände dom första sparkarna/buffarna redan i vecka 13-14..
Förvisso är det mitt 3:e barn så jag vet ju vad jag känner..
17+0 kände jag en spark, nu är det lungt igen... Det här blir mitt första barn, är i 17+5 nu.
går in i vecka 13 nu o jag kände något när jag låg i sängen... undrar ju lite om det va bebis men d kan ju vart ngt annat också
18+3 kände jag bebis tydligt, det sprattlade till som om den vände i magen. EFter det har jag kännt bebisen varje dag mest som fladder/sprattel i början, sen lite petningar på insidan och nu sedan helgen är det mer "kickar" och magen höjer sig lite där bebisen sparkar. Är i 22+5 idag och det är mitt första barn. Jag har moderkakan i bakvägg, om man har det i framvägg kan det ta längre tid innan det känns. Det kommer!
Tror jag kände min bebbe i går kväll efter att jag har haft en mycket aktiv helg. Jag är i v 12+4, kan det stämma? Jag kände precis ovan blygdbenet och det pirrade till, inte som att det bubblade utan pirr.
Väntar nr 2, och jag har kännt "sprattel" sen v.13-14.. Nu i v.20 känner jag Liten röra sig o "sparka" varje dag och har gjort det ett tag... Det är en livlig liten krabat :) Och i helgen kände min pojkvän för första gången när han la handen på magen, kul att han kan ta del av det nu oxå =)
Men med nr 1 började jag känna rörelser först i v.17..
Hej!
E i vecka 19 o vet inte vad jag känner, inte sparkar åtminstone utan mer som darrningar... (har lagt en tråd under "Andra trimestern" där jag grubblar över mina konstiga darrningar)
Kanske darrningarna e ett sorts förstadie till sparkar, vet inte...
Kännt sparkar i vecka 18-19 med alla tre.
beror på många saker..
hur livmodern ligger i kroppen, var nånstans barnet ligger i livmodern, hur aktiv barnet är, om du är förstföderska och känner gien rörelserna, hur skicklig du är på att urskilja saker i din kropp osv. osv.
allt ifrån vecka 12-24.
jag är förstföderska och kände första rörelserna första gången i vecka 14-14, det är nog ovanligt tidigt men jag har framåtlutad livmoder och moderkakan i bakvägg så det är inte så mycket som är i vägen för att känna rörelserna!
detta medförde ju även att jag fick mage tidigt och kunde urskilja barnet i livmodern tidigt...
lycka till!
Chai Latte: När jag var i v. 12-13 kände jag också något som jag inte alls kände igen och undrade om det var bebisen. Nu när jag vet hur det känns (är i v. 26) så är jag övertygad om att den allra första gången var just då i v. 12-13. Det är lite ovanligt tidigt, men beror ju bl a på hur bebisen ligger i magen, som Spartacus skriver. Det kändes mest som en fiskfena som viftade till den där första gången. Vad jag vill säga är att du lär snart märka om det var barnet du kände eller inte. Det är samma rörelser sen också men de blir starkare och tydligare och känns oftare, sen övergår de mer till sparkar och buffar...
Spartacus: fick också magen tidigt och är förstföderska. Har du också fått många jobbiga kommentarer på magen av folk runt omkring? Fick nyligen höra att det måste vara antingen tvillingar (vilket det inte är) eller en JÄTTEbebis i magen. Kul. Blir ju inte alls uppstressad av det...
Jag kände nr 1 i v.16, nr 2 i v.14 och nu v.12! Men det är nog olika. Endel känner inget förrän framåt v.20. Tidigt känner man ju inte buffar utan mer som pirr eller som bubbel... Svårt att förklara känslan. Men du kommer nog veta, när du kännt det.