Vad "orber" är - egentligen
Det finns en mängd saker vi inte kan förklara - ännu! - men en av de som går alldeles utmärkt att förklara är så kallade orber. För enkelhetens skull citerar jag från Wikipedia, eftersom förklaringen där är ganska bra:
"Orber är ljusfenomen som ibland uppträder på fotografier eller film.
Orber är stora oskärpecirklar som uppkommer då partiklar (damm, vattendroppar, insekter etc) hamnar kraftigt ur fokus. För att framträda måste de vara mer upplysta än bakgrunden, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen.
Tron på att orber är någon form av andar är vanlig."
Jag är utbildad fotograf. Jag måste erkänna att det formligen kryper i mig varje gång någon börjar prata om orber som andeväsen. Det är fullt jämförbart med att hävda att blixtarna under ett åskväder är Tor som dunkar ner jättar. En gång i tiden trodde man det. Numera vet man att blixten är en elektrisk urladdning i atmosfären och man vet precis hur och varför den uppstår.
Det ÄR verkligen samma sak med de ljusfenomen på foton som går under benämningen orber.
Ett ljusfenomen. Ljus som bryts mot till exempel damm.
Så här går det till. Ju mer oskarpt något är, desto större ser det ut att vara, eftersom konturen liksom fluffas till. Placera sedan detta oskarpa föremål ganska nära linsen, bara några centimeter bort, så kommer droppens/dammkornets relativa storlek att vara mycket större för att den befinner sig MYCKET NÄRA kameran. Jämför den relativa storleken mellan människor som befinner sig på 3 meters och 300 meters avstånd från betraktaren eller på ett foto.
Ljuset från en fotoblixt sprider sig snabbt utåt, vilket innebär att föremål och personer nära inpå blir kraftigt upplysta, medan sådana längre bort får allt mindre ljus på sig och blir mörkare. Titta på vilket blixtfoto som helst, så blir det mycket uppenbart.