• Daou

Vad "orber" är - egentligen

Det finns en mängd saker vi inte kan förklara - ännu! - men en av de som går alldeles utmärkt att förklara är så kallade orber. För enkelhetens skull citerar jag från Wikipedia, eftersom förklaringen där är ganska bra:

"Orber är ljusfenomen som ibland uppträder på fotografier eller film.

Orber är stora oskärpecirklar som uppkommer då partiklar (damm, vattendroppar, insekter etc) hamnar kraftigt ur fokus. För att framträda måste de vara mer upplysta än bakgrunden, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen.

Tron på att orber är någon form av andar är vanlig."

Jag är utbildad fotograf. Jag måste erkänna att det formligen kryper i mig varje gång någon börjar prata om orber som andeväsen. Det är fullt jämförbart med att hävda att blixtarna under ett åskväder är Tor som dunkar ner jättar. En gång i tiden trodde man det. Numera vet man att blixten är en elektrisk urladdning i atmosfären och man vet precis hur och varför den uppstår.

Det ÄR verkligen samma sak med de ljusfenomen på foton som går under benämningen orber.

Ett ljusfenomen. Ljus som bryts mot till exempel damm.

Så här går det till. Ju mer oskarpt något är, desto större ser det ut att vara, eftersom konturen liksom fluffas till. Placera sedan detta oskarpa föremål ganska nära linsen, bara några centimeter bort, så kommer droppens/dammkornets relativa storlek att vara mycket större för att den befinner sig MYCKET NÄRA kameran. Jämför den relativa storleken mellan människor som befinner sig på 3 meters och 300 meters avstånd från betraktaren eller på ett foto.

Ljuset från en fotoblixt sprider sig snabbt utåt, vilket innebär att föremål och personer nära inpå blir kraftigt upplysta, medan sådana längre bort får allt mindre ljus på sig och blir mörkare. Titta på vilket blixtfoto som helst, så blir det mycket uppenbart.

De flesta kameror ställer in sig så att de ger lagom mycket ljus på det avstånd där skärpan ligger. Detta innebär att en person i skärpa på 1 meters avstånd blir lagom upplyst, liksom en person på 3 meters avstånd om fokus ligger på den personen.

Gör följande experiment: Ställ upp tre personer på följande avstånd från fotografen - 1, 3 och 6 meter, men så att alla tre syns i samma bild. Ta tre blixtbilder och lägg fokus på först den närmaste och sedan den i mitten och sist på den längst bort. Då ser man tydligt hur kameran inte riktigt klarar att få alla lika bra upplysta, eftersom den anpassar sig efter avståndet till den som är i fokus.

Vid den tredje bilden är i regel den närmaste personen utfrätt och har fått alldeles för mycket ljus på sig.

Dags för orberna att dyka upp...

Om blixten är inställd på något som befinner sig 5-6 meter bort kommer allt som finns alldeles intill att få extremt för mycket ljus på sig. Vad händer då med det där lilla ofokuserade dammkornet strax intill kameran? Det blir jättestort och lysande, men eftersom det är så kraftigt ur fokus, extremt oskarpt, så blir det i praktiken genomskinligt - och du har fått en orb!

Alltså, inga andeväsen.

• Svar på tråden Vad "orber" är - egentligen
  • lokacitron

Låt folk tro vad de vill.

• Daou

Jag ska kanske förtydliga min motfråga...

Varför tro på rena dumheter? Det finns så otroligt mycket vi INTE vet något om. Jag anser att det är bättre att fokusera på det, för att ta reda på vad som döljer sig bakom slöjorna och dimmorna än att slösa bort meningsfull och viktig tid på tramsdiskussioner om saker som - handen på hjärtat! - inte förtjänar det!

Orber är ett optiskt fenomen. Orber uppstår under specifika fotograferingsförhållanden. Jag kan medvetet skapa bilder som innehåller hur många orber som helst. Det är bara att gå in i ett halvmörkt rum, se till att luften är full av damm eller mycket små vattendroppar (från till exempel en blomspruta) och sedan fyra av en blixt med fokus på den bortre väggen. Det kan bli rena änglakongressen av det!

• Daou

Det har inte blivit så många svar på det här, så då undrar jag ju förstås varför...

Är det för att jag är tråkig och ointressant för att jag inte tror att orber är något övernaturligt?

Eller är det för att jag skrivit något som är så glasklart och sant att inget finns att tillägga?

Nyfiken, ju!

• Lurvenpajsaren

"Varför tro på rena dumheter?"

Jag håller med. Vad ska till för att folk ska förstå detta s k "fenomen"..?

• Bellan85

Nu är jag såhär morgon sej i huvudet.
    Men om man inte har blixt på kortet då men man här ändå såna där "orber" då?
    OM man har blixt fattar jag att ett dammkorn lätt kan träffas av kamera blixten och se ut som en såndär sak, men om man inte har blixt då vad är det som lyser upp den då?

• Nathalie009

ja tror inte på orber eller va de heter tror det är precis som du säger TS damm osv. MEN jag tror på spöken.

• R Franklin
    Bellan85 skrev 2008-03-07 09:23:04 följande:
    Nu är jag såhär morgon sej i huvudet. Men om man inte har blixt på kortet då men man här ändå såna där "orber" då? OM man har blixt fattar jag att ett dammkorn lätt kan träffas av kamera blixten och se ut som en såndär sak, men om man inte har blixt då vad är det som lyser upp den då?
    Det finns fortfarande en lång rad naturliga förklaringar såsom lensflare, solljus som lyser upp damm genom ett fönster (Kameran och motivet kan stå i skuggan men dammet mellan dessa är upplyst) osv. Fast frågan är inte helt obefogad för hittills har jag aldrig sett en bild med påstådda orber här som inte är tagen med blixt!
  • lolalamba

Hej TS!

Är du utbildad fotograf?
    Skulle du kunna hjälpa mig med en grej?

Jag har alltid hört att orber är de "damkorn", runda saker i luften...

Men jag har fått med så konstiga saker på bilder, just på MIG... med samma kamera vid olika stunder... Men aldrig på någon annan! (Har visat det för en kille som säger att DET är orber) *Hänger inte med längre*

Det är som ett lysande sken (eldigt i färgen)...
    Sitter oftast på min högra kind, men har börjat hamna på min överläpp nu!

Det är inte nått med smink för det är bilder från semestern som jag inte har sminkat mig under hela tiden...

Skulle du vilja titta på ngr av bilderna och se om du vet vad det är!

Mvh lolalamba

• Bellan85

Jag har bilder från sonens rum som är tagna utan blixt och då är det om man nu vill kalla dom orber med..
    Själv så är jag halv som halvt skeptiskt mot denna.. Men då det är utan blixt blev man liiite fundersam..
    R Franklin skrev 2008-03-07 09:40:32 följande:

Det finns fortfarande en lång rad naturliga förklaringar såsom lensflare, solljus som lyser upp damm genom ett fönster (Kameran och motivet kan stå i skuggan men dammet mellan dessa är upplyst) osv. Fast frågan är inte helt obefogad för hittills har jag aldrig sett en bild med påstådda orber här som inte är tagen med blixt!
  • Daou

Nej, bilden måste inte tas med blixt, så kallade orber - ljusfenomenet - kan uppstå på andra sätt. Det viktiga är följande - att dammkornet (för det är i regel dammkorn, men snöflingor fungerar också) är nära kameran, att det är helt ur fokus och att det är upplyst och att bakgrunden är mörkare. Blixtfotografering uppfyller helt enkelt lättast de här kraven.

• Discodivan

filmade i ett mörkt rum igår helt utan blixt eller ljus, så att man bara kunde list aur var hunden låg etc, fick se ett blinkande blåttljus som förföytrtade sig i rummet, alltså inget fel på kameran heller..... intressant sen får folk kalla de vad de vill, dett gjorde jag för vi har spöken som öppnar och stänger dörrarna utan att det är ngn annan levande varelse i närheten

• Daou

Några frågor till Discodivan... Hur ser din kamera ut? Har _den_ några blå lampor som skulle kunna åstadkommma blinkningen? De flesta kameror har metoder för att kunna mäta avståndet även när det är för mörkt för den vanliga autofokusen. Du har inte tagit miste på den funktionen? Vad är det för modell på kameran?

Svar på tråden Vad "orber" är - egentligen