• SandvikenMamma

Baka till fikat - någonting snabbt och enkelt?

Jobbar inom vården och tycker synd om de beoenden som oftast får torra kakor till kaffet bara...

Vi har ju inte alltid tid att baka bullar som tar lång tid. Så, vad kan man baka som går smidigt att göra iordning?

Sockerkaka, äppelpaj, rulltårta har vi gjort ganska mycket nu, så gärna andra förslag

• Svar på tråden Baka till fikat - någonting snabbt och enkelt?
  • gulloliver

kola kakor, super gott o enkelt

• Nyfiken gul

kladdkaka!!

Går jättebra att göra i långpanna och bara skära rutor av.

Kärleksmums eller kokosrutor är också lätt att göra. Bakas med kakao och görs i långpanna, ös över glasyr gjord på kakao och strö över kokosflingor..

• Cezi

Hej, har världens lättaste recept...

Ugn: 200 grader.

Skala och skiva 2 äpplen

2 ägg
    2 dl socker
    2 dl vetenjöl

Vispa ägg och socker poröst och vänd i mjölet och rör, häll i smeten i smörad och mjölad bakform, tryck i äppelskivorna och grädda mitt i ugnen ca 20 min, nu kommer jag inte ihåg riktigt hur månnga minuter, men testa med provsticka nån gång innan.

Lycka till.

• Cezi

Oj tittade inte så noga, men det är i allafall en enkel och riktigt god variant av äppelsockerkaka :)

• Cezi

Ugn: 250 grader
    Bakplåtspapper på en plåt.
    Blanda 3 dl mjöl och 1 ½ tsk bakpulver i en skål, lägg i 50 g smör och finfördela med fingertopparna till en grynig massa, tillsätt 3 msk socker och 1 dl kall mjölk, blanda till en deg. Om degen är lös tillsätt lite mer mjöl, forma till 10-12 bullar och lägg på plåten och grädda 8-12 min.

Servera delade med sylt och grädde.

• lugnåsbo

BÄRPAJ 175° ca 35min

Deg:

150g Smält smör

1,5 dl Vetemjöl

1,5 dl havregryn (funkar med bara vetemjöl oxå alltså 3 dl o ingen havre.)
    1dl Socker

1tsk Bakpulver

Fyllning:

2dl Crème fraiche

1 Ägg

1dl Socker

2tsk Vaniljsocker

Frysta hallon blåbär

Blanda degen och tryck ut i pajform.

Rör ihop fyllningen och häll i pajskalet,

strö över frysta hallon/blåbär överallt.
    grädda i mitten av ugnen

Servera med vaniljvisp eller vispad grädde.

Är jättegod och smidig att göra men tar ju en stund i ugnen.

• SandvikenMamma

Tack, vad snällt att ni vill hjälpa

Det gör ingenting om den behöver stå inne länge i ugnen, men det ska gå lätt att göra iordning innan

• lugnåsbo
    lugnåsbo skrev 2008-03-02 15:47:30 följande:
    BÄRPAJ 175° ca 35min   Deg: 150g Smält smör 1,5 dl Vetemjöl 1,5 dl havregryn (funkar med bara vetemjöl oxå alltså 3 dl o ingen havre.)1dl Socker 1tsk Bakpulver   Fyllning: 2dl Crème fraiche 1 Ägg 1dl Socker 2tsk Vaniljsocker Frysta hallon blåbär   Blanda degen och tryck ut i pajform. Rör ihop fyllningen och häll i pajskalet, strö över frysta hallon/blåbär överallt.grädda i mitten av ugnen   Servera med vaniljvisp eller vispad grädde.Är jättegod och smidig att göra men tar ju en stund i ugnen.
    hmm smält smör ska det inte vara har iallafall för mej att jag brukar blanda rumsvarmt..
  • Cezi

lugnåsbo

Det går lika bra med smält smör, dessutom blir det enklare.

Svar på tråden Baka till fikat - någonting snabbt och enkelt?