• NiRoDe

Tips på maträtt samt efterrätt som man kan förbereda dagen innan önskas!!

Som rubriken säger, jag behöver tips på maträtt samt efterrätt som man kan förbereda dagen innan.
    Vi ska ha folk hemma på lördag och kommer att vara bortrest större delen utav dagen så jag måste göra något som man kan förbereda.

Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
  • Svar på tråden Tips på maträtt samt efterrätt som man kan förbereda dagen innan önskas!!
  • Cezi

Gör en kött och grönsaks gryta och ställ bara in grytan i kylen, potatis går ju på 20 minuter.

fast nu beror det ju på hur många gäster ni ska ha.

Efterrätt.

Blanda ett paket creme fraiche med 1 dl silad (genom kaffefilter) naturell yougurt, häll på 1 dl florsocker och servera med upptidnade frysta bär, går bra att lägga upp i serveringsglas dagen innan, men var noga med att övertäcka glasen, bären ska ligga på cremen. När jag fick den här desserten på en restaurang i Madrid hade de lagt på jordgubbar och mango i skivor.

• Peztis

Jag gjorde i tisdags iordning basen för fisksoppa och sedan dagen efter så var det bara att koka upp och lägga i fisken, koka en liten stund, hälla i räkor och strö över persilja. Servera med gott bröd (kanske sådant som är fruset och värms i ugn?).

Eftererätt... glass funkar ju i alla lägen. Behöver ju inte vara mer avancerat än så. Köp olika smaker och häll upp en kula av vardera. Vill man kan man ju strö på nötter, strössel, kola- eler chokladsås - allt finns ju att köpa. Kanske sticka i ngt rån om man vill. Eller sådana där chokladfingrar?

• NiRoDe
    Cezi skrev 2008-03-02 16:03:20 följande:
    Efterrätt.Blanda ett paket creme fraiche med 1 dl silad (genom kaffefilter) naturell yougurt, häll på 1 dl florsocker och servera med upptidnade frysta bär, går bra att lägga upp i serveringsglas dagen innan, men var noga med att övertäcka glasen, bären ska ligga på cremen. När jag fick den här desserten på en restaurang i Madrid hade de lagt på jordgubbar och mango i skivor.
    Denna efterrätt lät kanongod! Den får det nog bli.
    Tänkte sila yougurten dagen innan och blanda ihop all samma dag. Bären tänkte jag strö på vid serveringen.
  • NiRoDe
    Peztis skrev 2008-03-02 16:17:42 följande:
    Jag gjorde i tisdags iordning basen för fisksoppa och sedan dagen efter så var det bara att koka upp och lägga i fisken, koka en liten stund, hälla i räkor och strö över persilja. Servera med gott bröd (kanske sådant som är fruset och värms i ugn?).
    En av gästerna är tyvärr allergisk mot fisk. Men det ska jag tänka på tills en annan gång.
  • Cezi

Den är supergod, om du tycker att den blir för söt är det bara och hälla på mer yougurt. man får prova sig fram till den smak man gillar bäst, skriv gärna en rad i min gästbok när ni testat det :)

Vill höra om ni gillade det...

• Mijzan79

Vanlig vaniljglass. Till det så värmer du hallon och smälter ner choklad i. Är så gott och vart poppis bland mina gäster...

Hoppas du hittar vad du söker....

• emcjoh

Cezi:Hur många port räcker efterrätten till? Vore ju bra att veta.

• Peztis

Cezi: det borde väl funka med typ turkisk yoghurt också? Det blir ju lite fetare, dock.

• Cia o krabaten

Lasagne, paj, ngn form av gratäng

Efterrätt funkar ju med kladdkaka eller någon sockerkaka.

Svar på tråden Tips på maträtt samt efterrätt som man kan förbereda dagen innan önskas!!