Hämta ut medicin åt sambo eller annan släkting..
Hur är det här med att hämta ut receptbelagd medicin åt annan person än sig själv? Får man göra det? Jag menar om jag är sjuk och inte kan gå till apoteket, måste väl någon annan få göra det, eller?
Hur är det här med att hämta ut receptbelagd medicin åt annan person än sig själv? Får man göra det? Jag menar om jag är sjuk och inte kan gå till apoteket, måste väl någon annan få göra det, eller?
Både ja o nej..de har ett papper som den du ska hämta ut medecin till får skriva på o det gäller hela livet(tror jag)Men är det akut så tror jag de går med på det=)
men jag är inte hundra!
Ja, det kan man.....bara för den som ska hämta ut att legitimera sig....ev. kankse personen måste ha ditt leg med också.
Jag har hämtat ut åt min man flera gånger....har då haft båda våra leg med och det har aldrig varit några problem.
Beror på vilken medicin. Är det tex vanlig pencillin är det inga problem men vissa receptbelagda mediciner går inte tex citodon.
jag har hämtat ut åt min sambo.. han ringde innan o kollade o det skulle gå bra
Ta med bådas legitimation. Har han/hon valt att spara sina recept elektroniskt så måste du ha med dig en fullmakt.
Du kan hämta ut till "vem som helst" om du har receptet om det är på papper eller personnumret till den som ska ha medicinen om det är elektroniskt. Deras leg behövs inte.
När du hämtar så visar du ditt leg och då vet de vem som har hämtat ut det.
Så har det i alla fall varit alla gånger jag har hämtat ut till sonen och sambon.
Ppperrecept kan du hämta till vem som helst, så länge som det inte är tyngre mediciner.
E-recept bör man ha en fullmakt,men undantag kan göras lite beroende på vad det är.
Kan skriva en tillfälligt fullmkt, funkar bra med ett vanligt papper. Men vet man att det kan hända ofta, så skriv en riktigt fullmakt. Lättare så.
För att vara säker på att få ut mediciner, skriv snabbt ihop en tillfällig fullmakt och ta med bådas leg. Då skall det inte vara några problem.
Men visst, det finns tjurig personal så följer reglerna ordentligt, men det brukar lösa sig.
så funakr det hos oss ialla fall.
min kille kna hämta ut allt till mej smärtstillande å asnit depp, ja allt jag har behövs iaf.