• virre80

för lång lutealfas??

Jag misstänker att min ägglossning sker tidigare än vad jag trott och då får jag en lutealfas på ca 18 dar, är det för långt?? Någon kunning på området :)

• Svar på tråden för lång lutealfas??
  • Sara 07

Det låtr lite långt,men det finns säkert variationer där med. Kolla med äl-test så vet du exakt när du har äl.

• nattasmamma

*puffar* jag vill också veta...min lutealfas är också väldigt lång.
    fick ÄLstegring på dag 10....

• Fanndis

Lutealfasen kan faktiskt inte vara "för lång", den kan bara vara "för kort" (mindre än 9 dagar under flera cykler), och då kan det bli problem med att bli gravid eftersom livmoderslemhinnan inte förbereds tillräckligt för att ta emot ägget.

Gulkroppen är ju där för att förbereda livmoderslemhinnan för ägget. Och den kan absolut inte bli "för förberedd". Men har man inte fått mensen efter 18 dagars "hög temperatur", så är man ju gravid, helt enkelt (eller skengravid eller nåt).

Hur som helst, allting mellan 10-18 dagars hög temperaturnivå är helt normal, och själva lutealfasen är ju egentligen ännu längre än fasen med hög temperatur, eftersom gulkroppen producerar progesteronet som gör att temperaturn stiger.

Om man dessutom bortser från faktumet att det är faktiskt inte helt så enkelt överhuvudtaget att veta exakt när lutealfasen börjar, och sen tänker på att lutealfasen kan vara längre än "högtemperatursfasen" som bör vara mellan 10-18 dagar, så är en 18 dagars lutealfas absolut ingenting att oroa sig över.

Kort sagt: slappna av, tjejer, era kroppar gör säkert ett jättebra jobb.

Svar på tråden för lång lutealfas??