• minignagarn

Svider/bränner under fötterna...

Det svider/bränner under fötterna på mig, på "tramp-dynorna" liksom.. har svårt att gå, speciellt i skor! Är i v 39 nu..
    Vad är det för nåt?

• Svar på tråden Svider/bränner under fötterna...
  • xxMollyxx

Är fötterna svullna? Mina är jättesvullna och känns som att dom spänner, fast på ovansidan för att dom är så svullna.

• minignagarn

Näää, eller lite kanske, känns lite trångt i skorna.. men inte mk alls i så fall.. hmm skummt..

• Bumbi6666

Jag hade med så under slutet av min grav och det höll i sig säkert ett halv år efter... Vad det är kan jag inte svara på, sökte även hjälp hos läkaren men dom kunde inte säga vad det var heller. Men nu 9 månader efter jag fött så har det gått över...

• Sess82

Tror som de andra att du har mycket vätska. Mina fötter är supersvullna nu i v 34 redan. Gör riktigt ont att gå ibland.  det kan även sticka i trampdynorna som "tusen nålar". Det är för nerver kommer i kläm av all vätska så de domnar bort.
    För att få igång blodcirkulationen är nog massage det bästa samt att ha fötterna i högläge. Sen ska du undvika att bada fötterna varmt, för då ökar svullnaden.

BF april 2008
  • Poloc

Eftersom du beskriver det onda som "svider" så låter det troligt att vätska (försämrad cirkulation) kan vara boven. Ökat tryck på bindväv, och nerver såklart, kan ge rejäla smärtor.

En annan sak som också kan påverka är att du kanske trampat ner fotvalven pga den ökade kroppsvikten. Ibland kan det bli så tydligt att gravida får ha större skostorlek, för att man fått längre fötter (alltså ej bara svullna - det sätter sig ju mer på bredden) och om det inte går tillbaka så får vissa fortsätta med den större skostorleken. (går såklart att förbättra med träning, men det är inte alla som vet)

Om det senare är bidragande problem så är inlägg en hjälp. Ska vara riktigt stabila stöd i bakkant av hålfoten, samt gärna kanter som går upp på sidorna av hälen (trycker ihop hälkudden, som ofta oxå blir uttrampad). "Superfeet" är ett exempel på sådan skosula.

• estrell

TS högläge på fötterna så fort du sitter eller ligger (jag sov med kuddar under fötterna så att fötterna blev den högsta punkten) ! Fick själv vätskeödem i fötter och ben förra grav och det gjorde rejält ont,  och med samma symtom som du beskriver. Stödstrumpor kan du ha både under dagarna och natten!! Finns att köpa på apoteket och är dunder. Man kan även be någon att massera benen i högläge, och då massera och dra mot knäna så att man leder vätskan från fötterna och vaderna!

När det samlas vätska i benen så trycker det på bindväv, nerver och blodkärlen vilket försämrar blodcirkulationen rejält , det ger stickande ond känsla och kan bli så smärtsamt att man inte kan gå. Blir det för jobbigt måste du uppsöka sjukhus, det är inte bra om det gör alldeles fö ont!

Svar på tråden Svider/bränner under fötterna...