Stickningar i handen?? Vad är detta?
Är gravid i v. 35-36, och har stickningar i mina händer, särskilt vänsterhanden. De är inte svullna dock. Vad kan det här vara?? Mår oxå illa lite grann.
Någon som känner igen dessa symptomer?
Är gravid i v. 35-36, och har stickningar i mina händer, särskilt vänsterhanden. De är inte svullna dock. Vad kan det här vara?? Mår oxå illa lite grann.
Någon som känner igen dessa symptomer?
Du kanske har en nerv i kläm i nacken eller något.
Hoppas att det ordnar upp sig och
Lycka till
hade lika i min sista graviditet. tror det är vätska i kroppen (händerna) som trycker på nerverna som gör att man får känslan av att det sticker i händerna. antar att det känns lika som när fötterna ibland domnar bort om man suttit på dem att tag och man sedan rör dem och det sticker när cirkulationen kommer igång.
illamåendet i sig kan bero på att du befinner dig i slutet av graviditeten och du har en mängd hormoner nu i kroppen som strömmar till inför en kommande förlossning.
är du orolig så tala med din barnmorska
hoppas det känns bättre snart och lycka till!
Jag har nåt liknande i just vä handen! Det sticker och på nätterna domnar handen bort! Är i v36. Vad är detta??
Domnar din hand bort eller är det bara stickningar??
En neurolg berättade för mig att det är vanligt vid grav. Jag hade likadant. Det är tydligen så att det klämmer på en nerv i armbågen som sedan ger domningskänsla/pirrning i handen/händerna. Inget farligt med andra ord.
Stickningarna låter som att karpaltunneln i handleden är i kläm eller för att säga det enkelt nerverna där i är i kläm ganska så vanligt bland gravida tyvvär, går oftast över av sig själv.
Illamåendet- kan vara så att liten i magen ligger och trycker på stora pulsådern i ryggen och då kan man bli illamående eller så ligger den och trycker på magsäcken..
Hoppas du fått någon hjälp av svaret ![]()
Ja! Det är karpaltunnelsyndrom och det beror på vätskeansamlingen i kroppen. Dina händer behöver inte vara särskilt svullna för att det ska hända.
Jag har också problem med detta. Till en början märkte inte jag heller att jag var svullen, precis som du inte heller gör - men det kommer! Och det är inget farligt, bara obehagligt.
Lite info från nätet angående karpaltunnelsyndrom:
Medianusnerven försörjer tumme, pek-, lång- och halva ringfingret med känsel. Motoriskt försörjer den de flesta av tummens muskler i thenar-regionen. Över handleden förlöper nerven i en tunnel som bildas av handlovsbenen och ett tvärgående ledband. I karpaltunneln går även nio böjsenor till handens fingrar. Vid ökning av vävnadsvolymen i karpal-tunneln blir det trångt och nerven utsätts för tryck. Orsaker till detta kan vara tenosynovit, vätskeretention (graviditet) eller blödning vid trauma.
Karpaltunnelsyndrom uppstår vanligen hos kvinnor i 40-60-årsåldern. Gravida kan få symptom på grund av en vätskeretention, men symptomen brukar gå över efter förlossningen. Hos män kan karpal-tunnelsymptom uppkomma efter hårt manuellt arbete eller vid arbete med vibrerande handverktyg. Sköldkörtelsjukdom, diabetes och reumatisk sjukdom.leder ibland till karpaltunnelsyndrom Vad kan patienten göra?I början är besvären värst på natten, då handen svullnar av att man inte rör fingrarna. En handledsskena på natten kan lindra besvären. Skenan hindrar handleden från att böjas, eftersom detta ökar trycket på medianusnerven.
källa: www.akademiska.se/templates/page____29225.aspx
Tack för alla kloka svar
Känner mycket mindre oro nu!
Jo jag hade svulna händer och stickningar under första grav. Men den här gången hade jag inga svullna händer... och så kändes det lite annorlunda.