• luckysun

Någon som vet vad man ska göra om man är inskriven på arbetsförmedlingen och plötsligt blir sjuk så man ej kan gå på intervjuer eller ta ett jobb?

Någon som vet vad man ska göra om man är inskriven på arbetsförmedlingen och plötsligt blir sjuk så man ej kan gå på intervjuer eller ta ett jobb?

Ska man ha läkarintyg första dagen och ringer man innan ett visst klockslag till arbetsförmedlingen tro?

• Svar på tråden Någon som vet vad man ska göra om man är inskriven på arbetsförmedlingen och plötsligt blir sjuk så man ej kan gå på intervjuer eller ta ett jobb?
  • Ninni76

Du ska ringa till arbetsförmedlingen o. försäkringskassan.....
    samma dag som du blir sjuk

• zetika

när jag väntade min första dotter så spydde jag så mycket så jag var tyvungen att ringa in till gyn och få en tid.
    var då arbetslös.
    hade ett möte med ams som jag fick ringa och avboka. och sen blev jag även sjukskriven av min läkare.

så funkade det för mig iallefall.

• Ninni76

sedan gå personligen till arbetsförmedlingen samma dag då du blir frisk... tror jag

• sagalisa

hej! Det är precis som om du skulle jobba....fösta veckan behöver du ingen läkarintyg men du måste fortfarande anmäla dig sjuk och efter en vecka måste du ha sjukintyg... Krya på dig!Glad

• luckysun

Vem betalar då den första veckan som jag är sjuk?

• louiselangberg blogg se

Om du är arbetslös och blir sjuk måste du sjukanmäla dig till akassan och försäkringskassan första dagen.
    Akassan sjukanmäler du ju dig till via akassekorten.

Efter 5 dagar vill fk ha sjukintyg. då tar du kopia på det om du har blivit sjukskriven och skickar in orginalet till fk. du komemr få skicka in en kopia till akassan senare men itne förrän på deras begäran.

har du möte inbokat på arbetsförmedlingen så måste du givetvis meddela dem annars blir du avanmäld därifrån o blir av med både akassa o sgi.

d bästa du kan göra är att gå till läkaren o se om du blir sjukskriven. Blir du d så tar du två kopior på sjukintyget. ringer till fk, akassan o till arbetsfömedlinegn o berättar hur d ligger till. att du blivit sjukskriven.

du kommer få papper om de vill ha in sjukintyg. tänk på att skicka orginalt till fk bara.

har du några andra frågor om sjukskrivning o sgi tycker jag att du ska ringa till fk o prata med dem. de ger de bästa svaren.

det e försäkringskassan som betalar din sjukpenning när du e sjuksirven när du e arbetslös.

• luckysun

Men om jag nu inte skulle få sjukskriven beviljad från FK, kommer jag tappa min SGI då och få sämsta SGI under föräldrarledigheten.

• Zirup

Du tappar inte din SGI under den tiden som försäkringskassan utreder om du har rätt till sjukpenning eller inte... du tappar den om du inte ställer dig till arbetsmarknadens förfogande EFTER att du fått beslut om att du inte har rätt till sjukpenning.

Svar på tråden Någon som vet vad man ska göra om man är inskriven på arbetsförmedlingen och plötsligt blir sjuk så man ej kan gå på intervjuer eller ta ett jobb?