• supersemlan

Vad gör man med rester av en seg stek?

Jag gjorde slottsstek av fransyska idag. Dessvärre var köttet segt som sjutton, jag är rätt kräsen med sånt och kunde knappt äta det. Smaken är bra, och såsen blev jättegod.

Vad ska jag göra av köttresterna? Nån som har erfarenheter av att göra en lyckad resträtt som förvandlar en seg stek till möra köttbitar?

Jag såg framför mig ett par smarriga lunchlådor i veckan... skulle helst av allt slänga köttet men då stiger kilopriset drastiskt...

Käcka tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vad gör man med rester av en seg stek?
  • MaddeMamman

pytti panna
    med små bitar i, skala och tärna fast potatis lägg o kokande vatten i 2-3 min, skölj av...(jo man kan skölja potatis, det blir då en hinna på potatisen som gör att det inte rammlar söner o mosas) hacka lök och blanda allt så har du färdig pytt

• MaddeMamman

marinad-
    koka upp 1 l vatten lägg i 2dl vinäger, 1/2 dl salt, 2 msk mald svartpeppar, 3 msk timjan, morot, lök, äpplen hackat, låt koka 15 min, lägg i tunnt skivat kött o låt svalna i marinaden ställ kallt o servera dagen efter.

• supersemlan

MaddeMamman - tack för dina tips!

Ett par frågor bara: tror du verkligen att köttet blir mört i pytten? Detta var _verkligen_ segt, jag misstänker att det fortfarande kommer att upplevas så även om bitarna är mycket små.

Det låter supergott med marinerat kött. Blir det mört när det marineras? Vad serverar man till det?

• MaddeMamman

servera det som rostbiff till potatissallad el pastasallad el potatisgratäng

Var köpte du det? har du kvittot kvar? Många butiker har färskvarugaranti..ica iaf.

• supersemlan

MaddeMamman - nä, kvittot är inte kvar men det är nog dessvärre inget direkt fel på råvaran... en del köttbitar är sega helt enkelt. Det är inte första gången det händer. Det är väl en ungtjur! (Har hört att bästa köttet kommer från gamla mjölkkor...)

Jag tror att jag ska testa att marinera köttet som du föreslog, är nyfiken på hur det blir. Men jag fryser in det och tar hand om det nästa vecka... för nu tar sambons matvecka vid. (är det säkert att det blir mört...?)

• Viican

man skulle kunna göra någon god ristotto :)

• MaddeMamman

näää...det är inte säkert men det är en otroligt god marinad, köttet äts föresten kallt som rostbiff

• supersemlan

OK, kanske får inhandla en skärmaskin för att vara säker på att kunna skiva riktigt tunt...

• Stiina

wok? strimla kötter i små bitar blanda med frysta wokgrönsaker woka/stek, krydda med salt, peppar och ingefära. Servera med ris och Thai sweet chili sås. Om du vill få mer smak på köttet kan du steka köttet för sig och ha i en buljongtärning som du har löst upp i kokhett vatten. Ånga bort allt vatten innan du blandar med grönsakerna.

• skvimpen

Kan man inte göra en gryta av det? Låta det ligga och puttra i lagom stora bitar?

• mosterYster

Det har hänt mig också - jag skivade helt enkelt upp köttet i ca centimetertjocka skivor och hällde på vatten + rödvin tills det knappt täckte, kryddade med köttbuljong och peppar och lät det småkoka i 2 timmar eller mer. Om du har sås kvar så låt det koka i såsen + vatten + ev mer kryddor. Sen är det bara att koka tills det är mört, det blir det ju förr eller senare. Fast det tar som sagt lite tid...

Svar på tråden Vad gör man med rester av en seg stek?