• myda

Hunden fick svårt att andas!!

jag har en Tibetansk Spaniel som är ca två år som har haft lite problem med andningen (tror jag).
    Idag började han flåsa och då låter han som han bara andas inåt och får bara ut snarkljud, eller ärligt talat låter han som en arg gris. Magen drar ihop sig och bröstkorgen blir bred, ungefär som när en hund ska kräkas.
    Det höll i sig i ca 3 minuter idag vilket är väldigt länge.
    Vad kan det vara för något. Borde jag vara mer orolig än vad jag är?

• Svar på tråden Hunden fick svårt att andas!!
  • 402an

en kompis hade en griffon som gjorde så. det va ngt om att luftstrupen hängde sig så hon fick öppna munnen på den....
    den rasen har väl ganska kort nos?
    hon sa iaf att kortnosade hundar kunde få de

min schäfer/golden retriver gör också så, men då har han oftast nogot som kliar i snoken

• Husfrun

Våran hund kan låta så ibland och det har alltid berott på noskvalster. Avhjälps snabbt med tabletter som jag nu inte kommer ihåg vad dom heter, men veterinären skriver ut dom i såfall.

• Shelti

Hände det då du var ute och gick? Ibland händer det att dom drar så hårt att dom stryper sig själva (eller blir typ upphetsade över nåt) och då kan de låta underligt. Har dock en kompis som försäkrade att det var helt ofarligt, såg en annan hundägare som tog i hunden och höll den i famnen tills den lugnat sig.

• myda

det var inne men visst brukar det hända på promenaden oxå.
    jag ska nog kolla upp det där med noskvalster, har varit inne på det spåret förut
    tack!

• sanna77

Det du beskriver är väldigt vanligt hos cavalierer, och det beror på att de har trånga andningsgångar. Nästa gång det händer ska du prova att hålla för nosen, så att hunden inte får någon luft alls på ett par sekunder. Efter det kommer han att andas normalt igen.

När hunden andas in rör sig nosen inuti, och det blir liksom baksug, andningsgångarna täpps till och han får ingen luft och försöker andas ännu mer. Det kallas något speciellt, men jag kommer inte på ordet just nu. Så länge det bara händer någon gång ibland är det inget farligt (även om det givetvis är obehagligt för hunden), annars kan man operera.

• emeliasmamma

Noskvalster! Ring vet å få komma in å ta ett prov från nosen. Får sen tablett, 1/vecka i 3 v. Min beagle hade likadant, fick behandla henne flera ggr. Tyvär är det väldigt många hundar som har noskvalster och smittar andra hundar, men har nödvändigtvis inte men själva. Lycka till och oroa dig inte. ring vet i morgon bitti.

Svar på tråden Hunden fick svårt att andas!!