• JosephineS

Är gravid och har en schäfer som inte är van vid barn!

Hur ska jag göra för att få min schäfer att förstå att bebisar är ömtåliga?! Har har inte haft någon speciell kontakt med barn och de få gångerna har varit negativa!
    Hur ska man gå tillväga?
    mvh J

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-03 11:45
    Han är stor och klumpig, oförsiktig. Det har hänt att han har gjort utfall. Naffsar och retas!

• Svar på tråden Är gravid och har en schäfer som inte är van vid barn!
  • Coonis

På vilket sätt har han varit negativ till barn?

• Twinkiie

har en schäfer/rottweiler som var rädd för barn, men med tålamod och utan att "slänga upp ungen framför näsan" har de nu gått bra.. nu är de inga problem. saken var att när han var valp, använde de "valprummet" som lekstuga för barnen och barn är inte snälla mot djur alltid.. trodde vi skulle behöva göra oss av med honom (är i vecka 25).. men i vårt fall har de gått jätte bra =D lycka till..

• BunnyBrown

Jag tror de flesta hundar vänjer sig när det just är en liten bebis, en människovalp, som kommer in i flocken. Min tik gillar ej barn men älskar sin flock så jag tvivlar inte alls att det blir problem. Så länge det finns gränser och att hunden inte blir åsidosatt.

• NiniMe

Jag tror inte heller de ska bli några problem, som någon skrev här, dom tar hand om sin flock, jag har oxå vovve, en liten, men när vi kommer hem från bb så kommer vi att lägga ner vår lille på golvet så hunden får lukta och se vad de e för en liten individ som blivit vår nye familjemedlem, tror de e viktigt med första presentationen de kommer nog gå bra... Barnen e ju inte klängiga osv som nyfödda så din hund kommer nog vänja sig vid situationen

• knyzzel

vi har en Pitbullhane, en amstafftik och en dotter på 4 veckor. Vi var oxå rädda för att det inte skulle gå. Vår Hane älskar barn, men han är lixom pushig och väldigt klumpig. Vi gick förbi dagisbarn som var ute och dem fick stanna sitta och titta när barnen gick förbi, sen hade vi kusinerna här, vi tog hem en filt dagen innan jag och dotter kom hem (som jag sovit med och som sen våran dotter haft) som dem kunde lukta igenom, men inte leka eller trampa på. Vi hade redan under graviditeten börjat så smått med ny regler som ingen hund i soffan (för där kanske jag sitter med bebisen sen) ingen hund i sovrummet (för det är bebisens plats men säng och dofter). Hundarna fick vars en mysig hörna varifån dem kan ha koll på oss utan att behöva gå förnära bebisen om dem nu tyckte att hon var läskig.

Vi höll bebis och hundar ifrån varandra den första veckan för att dem skulle känna sig trygga och för att dem skulle förstå att detta var något som var värdefult för oss. Nu kommer dem fram och nosar på hennes fötter och tycker inte att hon är nått speciellt att vara rädda för. jag tror att man ska akta sig för att tvinga hunden att tycka om bebisen. Håll hunden på avstånd så att dem inte känner att den behöver tycka om eller vara rädd, utan känner att ni är ledarna i er "flock" och ni har BESTÄMT att bebisen hör till er "flock".

Lycka till!

• Cubix

har han gjort utfall mot människor?
    OFtast brukar hundar (om den är som den ska) känna när något är litet och ömtåligt (hundvalpar, kattungar, bebisar)
    även ifall de är klumpiga i vanliga fall.

Svar på tråden Är gravid och har en schäfer som inte är van vid barn!