Snuttis: jag har alltid undrat hur man klarar sig med vanliga blöjor på ett magsjukt barn, för oss var frotté det enda som höll emot stordiarréer. Engångsblöjor läcker ju hejdlöst!
Vi hade tygblöjor i två år, sista halvåret använde vi engångs för att han lättare blev blöjfri då. På natten hade vi engångsblöjor i perioder.
För oss fungerade tyg utmärkt, mindre läckage, mindre lukt och mindre röd rumpa. Snyggare också. Vi testade 20-talet sorter, det finns recensioner i min blogg
(Fast vi köpte allting nytt och massor av dyra sorter så räknade jag ut att vi ändå tjänade ett par tusenlappar - och då är tvätten INRÄKNAD i det)
Man ska helst tvätta åtminstone var tredje dag och hur många man behöver beror ju på hur ofta man kan tvätta och hur ofta barnet bajsar. Vi bytte blöja 10 - 12 ggr per dygn de första 4 månaderna och därefter ca 6 ggr per dygn (jo, han bajsade tio-tolv ggr per dygn när han helammades... så ingen skillnad jämfört med engångs, han hade ju inte kunnat ligga i en bajsig blöja då heller). Vi hade många blöjor!
Vikisar behöver absolut inte strykas. Våra bästa tips:
Testa med ett par tre olika sorter och varva med engångs i början.
Snappi eller nappi nippa - världens bästa uppfinning. Håller ihop blöjan (frotté eller rutvävda, funkar inte på flanell) medan man sätter på blöjbyxan. Ett MÅSTE.
Satsa på begagnade blöjor och nya blöjbyxor. Särskilt vikblöjor blir bara bättre (mjukare och suger mer) när de gått igenom ett par barn. Blöjbyxor däremot slits och läcker gärna i sömmarna när de är begagnade.
Kolla på brittiska sidor (www.babykins.co.uk och www.kittykins.co.uk var mina favoriter), de har en lång tradition av tygblöjor, bra sortiment och blöjor är momsbefriade i UK så de blir billigare.