• åsa1979

Hur många dagar per månad brukar man ta ut föräldrapenning?

Hur många dagar ska man ta ut föräldrapenning varje månad innan barnet börjar på dagis?

Jag vill ju gärna att dagarna räcker länge, men samtidigt blir det ganska lite pengar om man tar ut kanske 20 dagar.

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Hur många dagar per månad brukar man ta ut föräldrapenning?
  • DecemberBebis

jag har tagit ut 4 st per vecka , dottern är nu 14 mån och har börjat dagis , vi har ganska många dagar sparade så man kan vara ledig ltie mer under sommar/jul osv med henne..

• Majras

Jag tar ut 6 dagar/v, och dottern kommer inte behöva börja på dagis förrens hon är 1½ år

• Freiya

jag tog ut 3 dagar/vecka fram tills dottern va 1 år, nu tar jag 5 dagar. hon är 20 månader nu, och nu börjar dagarna sina. så jag har kunnat vara hemma länge!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • sorba

Jag "snålade" med mitt första barn och tog ut 3 dagar i veckan de första månaderna för att sen öka till 4.Sonen började på dagis när han var 19 måander. Har inte tagit ut en enda garantidag.

Den här gången ska vi ta ut ca 20 i månaden plus lite garantidagar.

• Mamma till Tobias
    sorba skrev 2008-03-02 22:14:08 följande:
    Jag "snålade" med mitt första barn och tog ut 3 dagar i veckan de första månaderna för att sen öka till 4.Sonen började på dagis när han var 19 måander. Har inte tagit ut en enda garantidag.Den här gången ska vi ta ut ca 20 i månaden plus lite garantidagar.
    Vad är garantidagar?
  • åsa1979

En till fråga? Om jag tar ett extra pass under föräldraledigheten, påverkas föräldrapenningen då?

• frökenE

Jag tar ut 3 dagar/veckan för att kunna vara hemma så länge som möjligt. Man får hålla lite hårdare i slantarna än vad man är van med men vi klarar oss bra. Till sommaren kommer jag nog ta lite extra när vi ska på semester och vill ha lite extra pengar...

• Liiiinis

Jag ska ta ut fem dagar/veckan, skrev upp mån, tis, ons, tors, sön så då kan jag gå in och jobba på fre och lördagar och då behöver jag inte anmäla att jag jobbar till försäkringskassan. Har pratat med dom och det var helt okej.

åsa1979 skrev 2008-03-02 22:17:31 följande:
    En till fråga? Om jag tar ett extra pass under föräldraledigheten, påverkas föräldrapenningen då?
  • åsa1979
    Liiiinis skrev 2008-03-02 22:30:53 följande:
    Jag ska ta ut fem dagar/veckan, skrev upp mån, tis, ons, tors, sön så då kan jag gå in och jobba på fre och lördagar och då behöver jag inte anmäla att jag jobbar till försäkringskassan. Har pratat med dom och det var helt okej.
    Ok, låter bra
Svar på tråden Hur många dagar per månad brukar man ta ut föräldrapenning?