• svartluvan

Gå ut med nyfödd

Vi har varit ute ett par gånger med vår en veckas bebis. På BB sa dom att det inte var någon fara utan bara bra för dom små liven att få frisk luft.
    Men så läser man här att många väntar flera veckor innan de går ut med sina bebisar.

Personalen på BB borde ju veta vad de säger? Så vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden Gå ut med nyfödd
  • JoiPoi

Gå ut i friska luften är ju JÄTTE bra...
    Det pratas mkt om RS virus mm därav att föräldrarna är försiktiga med att inte besöka stora folkmassor, tex cafe, shopping gallerior mm eftersom det är såna tider just nu med mkt förkylningar osv!

• S vali s

Vår dotter föddes i v.31, näe vi blev utskrivna från neonatalen var hon fem veckor gammal och det var i slutet av oktober, det sista läkaren sa till oss var att vi skulle vara ut så mkt som möjligt med henne, att frisk luft kunde de små liven aldrig få för mycke av

Jag tror att det är bra mkt bättre att ta ut sitt barn i friska luften än att vitas inomhus med det

Den late får brått när det blir kväll
  • strojes

Att gå promenader med nyfödda bebisar är ingen fara. Det jag tror de som inte går ut på flera veckor menar är nog att de inte tar ut bebisen bland folk tex köpcentrum eller liknande.

• Silence is golden

Vi gick ut dagen efter vi kom hem.

Ett vackert skal är inte allt
  • Smurfmamman75

Fick aldrig höras om några restriktioner. Vi började ta ut vår dotter på regelbundna promenader från att hon var en vecka gammal. Det dröjde dock däremot tills hon var tre-fyra månader innan vi tog med henne på affären. Fastän att hon är nu över sex månader så tar vi sällan med henne så slipper hon träffa massa förkylda personer i onödan

• Sarah84

Man ska väl passa sig & röra sig i folksamlingar för mkt me så små, just för RS viruset, men vanliga promenader e nyttigt för dom. SÅ ut & gå bara =)

• Lussekatten87
    jag går ut i affärer med sonen ,2 månader,jag menar man har ju sufletten uppfälld!och man behöver ju inte låta folk stryka sig på vagnen direkt...tycker att många överdriver kraftigt vad gäller virus mm.visst är jag noga att tvätta mig innan jag tar på honom ute och akta att ingen sjuk kommer nära honom men man behöver inte överdriva....
    ~.::*GABRIEL 9/1-08 *::.~
  • buffybus

jag va ute på promenad dagen efter förlossningen.. 

har varit i affären ett antal ggr.. och han är 2 veckor gammal nu.. skulle absolut inte låta någon förkyld hänga över honom men det problemet har jag inte stött på ännu... 
    visst det här RS viruset är inte kul om man skulle få det men det är inget jag går o oroar mig för iallafall.. tänker leva som vanligt.. med min lilla pojke
  • Cey

frisk luft e bra..det är inomhus alla virus virrar omrking...
    Sitter man inne med en bebis för att man e rädd att den ska få förkylning eller liknande tror jag den ungen kommer vara sjuk ofta och får ett dåligt immunförsvar...de är min åsikt iallfall..
    jag gick ut nån dag efter förlossningen OCH jag var i köpcenter och jag följde med min syster och hämtade hennes barn på dagis där alla snusk baciller finns...hon blev aldrig sjuk för de. Idag är hon 13 mån och enda gången jag kan komma ihåg att hon vart sjuk är kanske nån enstaka förkylning .

• mariah81

Precis som alla säger, frisk luft är bra. Det är helt ok att gå ut och gå med bebis. Är det under -10 grader kanske det är bättre att stanna inne, det är iallafall det rådet BB ger här.

• iadejjas

Min Arvid är fyra och en halv vecka gammal och det ställe han är allra lugnast, lyckligast och mår allra bäst på är i vagnen på balkongen.
    Efter frukostmålet på morgonen åker overallen på, ner i vagnen och ut i friska luften på balkongen. SÅ har vi gjort sedan vi kom hem från BB. Han verkligen älskar att vara utomhus! Oavsett väder kan jag säga. Det man får passa sig för är att klä de som liven för varmt. Har ni möjlighet så stoppa ner en köttermometer i vagnen så har ni lite koll på hur varmt de har det!

Så... frisk luft är verkligen toppen!!!!

• Saraldor

Jag har gått i affärer med våran lilla som är snart 3v. Man behöver inte gå intill alla människor som är där. Det ända som man måste hålla mer koll på, det är om någon vill klappa den lilla, då måste man fråga om den person har varit i närheten av någon som har varit sjuk på grund av RS. Har den person varit det så får han/hon inte röra den lilla.

På bb att man inte fick gå till cafet som låg nere med den lilla på grund av RS men ändå skulle man gå förbi där med den lilla när dom skulle kolla höfterna innan man fick åka hem så jag började gå ut med våran lilla redan dagen efter vi kom hem.

Så till dig som är osäker. Det är bara att gå ut och gå. Din lilla kommer att tycka att det är underbart ute.
    Frisk luft är toppen.

• Plutten2

På BB uppmuntrade de oss att gå ut på en promenad ned våran då ett dygn gamla flicka, vilket vi gjorde. De hade barnvagnar att låna ut för att det skulle gå så lätt som möjligt.

Svar på tråden Gå ut med nyfödd