• Bebislängtan 82

Vad ska jag göra med hunden?

Min hund verkar var väldigt lös i magen,går och skiter diarre överllt på mattor och golv i lägenheten. Har fått tvätta 2 mattor idag pga det. Tror hon skitit 5-6 ggr idag löst.

Finns det nåt man kan ge henne för detta ska upphöra det luktar ju inte speciellt frächt heller i lägenheten när hon gör det och hon har lång päls så fastnar ju där med Penga mun

Tips tack =)

Längtan är stor.
  • Svar på tråden Vad ska jag göra med hunden?
  • Ursus articus

Morotspuré är stoppande.

• Lillan7704

Kokt fisk med ris är bra för magen..

Du vet inte VARFÖR hon har blivit lös?

• Skusan

Gå ut med henne när hon verkar bli nödig, är ju inte direkt kul för henne att bajsa inne, hon bor ju där med. Sen ta bort all mat till imorrn, låt henne bara dricka, och se till att hon dricker så hon inte blir uttorkad. Blir hon inte bättre alls tills imorrn så ring vet och rådfråga. Kan ju ha fått i sig nåt olämpligt, hundar hittar ju allt möjligt skit ute som man inte hinner se....

• Bebislängtan 82

Nää hon var inte alls sån här igår  men blev så över natten troligen för såg i morse att hela hallmattan var fullt med diarre på

Har tyvärr ingen fisk hemma men ris har jag däremot,går det att ge bara det?

Längtan är stor.
  • Bebislängtan 82
    Skusan skrev 2008-03-02 23:15:10 följande:
    Gå ut med henne när hon verkar bli nödig, är ju inte direkt kul för henne att bajsa inne, hon bor ju där med. Sen ta bort all mat till imorrn, låt henne bara dricka, och se till att hon dricker så hon inte blir uttorkad. Blir hon inte bättre alls tills imorrn så ring vet och rådfråga. Kan ju ha fått i sig nåt olämpligt, hundar hittar ju allt möjligt skit ute som man inte hinner se....
    Problemet är att man inte ser när hon är nödig nämligen,hon gör inget speciellt alls för jag ska märka det överhuvudtaget så jag får ju gå ut med henne när jag TROR det behövs.

Mat får on bara 2 ggr per dag,när jag vaknar och innan jag lägger mig och vatten finns ju dygnet runt
    Längtan är stor.
  • Lillan7704

Ja, jag fick det rådet av min veterinär när Aila var dålig i magen.. Det bör inte vara några problem att bara ge ris..
    Sen är det ju så klart jätteviktigt att, precis som Skusan skrev, hon dricker! Det är betydligt viktigare än att hon äter!

• Blossi

Har fått veta av min vetrinär att man ska koka riset i minst två timmar för då blir det mer lättsmält för dem. Ris är jättebra vid krångliga magar. Hoppas det löser sig.

Blir hon inte bättre så ta med henne till vetrinären imorgon. Stackare.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • elvinaOstefan

Varför inte endast ge hundfoder som alla djurvådare och vetrinärer rekomenderar?

(¨v¨) Devin (¨v¨)
  • Mia118

Framför allt risavkok är bra för lösa magar.. Kan du få i lite potatismjöl så är det bindande också.

• Bebislängtan 82

Hon har både ätit och druckit som hon ska under dagen. gav precis nytt vatten och när katten lekt klart med det så drack hon.

Hon har ingen mat i sin skål just nu  heller.

Provar koka ris åt henne. Man vet ju inte om hon har ont heller eller nåt

Längtan är stor.
  • 8Viola2

Morotspuré och blåbärspuré ska göra avföringen fastare. Annars så brukar man ju bli rekommenderad att låta hunden gå på risdiet ett par dagar innan man övergår lite smått till vanlig mat igen.
    Det viktigaste är dock att hunden får i sig vätska.
    Förstår att det inte är kul när vovven inte hinner ut för att göra det den ska och oftast skäms vovven själv också.
    Hoppas att det ger med sig snart men dröjer det längre än ett par dagar ska du nog kontakta vet.

• Bebislängtan 82

Tackför era tips.

Jag avvaktar någon dag. Hon har en sån känslig mage,det har varit många turer till vetrinären pga det,äter speciall foder osv pga sin mage
    Förra sommaren var det blod i avförningen och då greps jag av panik,är inte så denna gång tack och lov. Hon dricker mkt och ja gska fixa ris till henne.

Längtan är stor.
  • 8Viola2

Bebislängtan 82 skrev 2008-03-02 23:52:10 följande:

Tackför era tips.Jag avvaktar någon dag. Hon har en sån känslig mage,det har varit många turer till vetrinären pga det,äter speciall foder osv pga sin mage Förra sommaren var det blod i avförningen och då greps jag av panik,är inte så denna gång tack och lov. Hon dricker mkt och ja gska fixa ris till henne.
    Ge hellre små portioner ofta än större få ggr.
    Du kan även ha i kokt fisk i maten ifall hunden tycker enbart kokt ris är trist.
    När min vovve fick vinterkräksjukan som unghund så fanns det också blod i avföringen och det kan också bero på att avföring fräter.
    Man vet ju själv hur det är om man har diarré.
    Så bra att det inte är blod nu iaf.
  • Bebislängtan 82

Idag är hon bättre i magen,bajsa ute precis och det var fast som vanligt då. Känns jätte skönt,var nog nåt olämpligt hon ätit..

Längtan är stor.
  • TheMilky

Vill bara slänga in en kommentar om ris. ALLA hundar blir inte bättre av ris. Min hund fick kokt ris när hon var lite konstig i magen. Slutade med rännskita. Hon tog inte alls till sig riset. Men prova.

• 8Viola2

Bebislängtan 82 skrev 2008-03-03 15:40:45 följande:

Idag är hon bättre i magen,bajsa ute precis och det var fast som vanligt då. Känns jätte skönt,var nog nåt olämpligt hon ätit..
    Vad skönt att höra att hon mår bättre idag!
  • 8Viola2
    TheMilky skrev 2008-03-03 15:48:35 följande:
    Vill bara slänga in en kommentar om ris. ALLA hundar blir inte bättre av ris. Min hund fick kokt ris när hon var lite konstig i magen. Slutade med rännskita. Hon tog inte alls till sig riset. Men prova.
    Nej min hund blev bättre av sin egen mat till slut men tydligen så kan det också ta ngr dagar innan risdieten gör verkan.
    Det är iaf vad vetrinärerna rekommenderar
  • Skusan

Bra . Min hund kunde få "magsjuka" i perioder, både hade diarré och kräktes ett par gånger, ibland med blod runt avföringen, inte i den. Då fick han ingen mat (hoppade över en måltid lite beroende på vilken tid på dygnet diarrén kom, oftast nattetid så han väckte oss med sitt ylande... ) så magen fick vila, bara vatten. Troligtvis äter dom något olämpligt ute som vi inte hinner se, eller så självrensar dom. Blodet antar jag komemr pga diarrén, att det blir irriterar i slemhinnorna och inget farligare än så.

Hoppas det håller sig lugnt nu!
  • Lillan7704
    Vad skönt att höra!
Svar på tråden Vad ska jag göra med hunden?