Gravida från IVF på Sophiahemmet 2
Eftersom den andra tråden var slut / stängdes så startar jag en ny! Välkomna alla!
Eftersom den andra tråden var slut / stängdes så startar jag en ny! Välkomna alla!
Jättebra med ny tråd Jaylin!
Hur mår ni andra i tråden. Jag har jättelågt blodvärde, ligger runt 90, men mår trots det ganska bra. Bm trodde naturligtvis på lågt järnvärde, men det visade sig vara bra. Så nu proppar jag i mig folsyra och hoppas att det beror på folsyrabrist. Tydligen behövs både järn och folsyra för att kunna bilda röda blodkroppar. Jag var jättenoga med folsyra innan graviditeten och under de första 12 veckorna, men sen har jag nog slarvat lite.
Tack Jaylin för meddelande om ny tråd. Camille: Tur att du mår bra trots lågt blodvärde, jag var helt slut och trött när mitt kröp ner mot 110.....Hoppas det rättar till sig med tillskott av folsyra och järn. Hur mår du annars?
Min lilla bebis är nu hela 14 veckor och har fullt upp med att upptäcka världen och sina händer, hon kan ligga och titta på sina händer hur länge som helst Hon väger 5700 g och är 61 cm lång, det eländiga RS-viruset tog hårt på henne och hon låg stilla i vikt länge.
Jag och sambon stod och tittade på våra två guldklimpar en dag när dom sov sött och vi sa båda nästan samtidigt att vi vill ha ett barn till......
Hur är det med er andra gravida? Såg i gamla tråden att nån, kommer inte ihåg vem tyvärr, fått foglossning men att det gått över, är det fortfarande så?
Ha en bra dag allesammans.
Vad bra att ni fixat en ny tråd! Tyckte att det var lite tyst
på den förra, och sedan upptäckte jag att den var stängd.
Lisa: Ja, tänk! Är din lilla bebis 14 veckor redan. Vad tiden
går! Är hon frisk från RS-viruset nu? Läskigt det där med RS-virus. Låter mysigt med en till bebis!
Jaylin: Hoppas att ditt järnvärde går upp snart. Jag hade 105 då
jag kollade senast. Så det är också lågt. Men jag knaprar
Niferex varje dag, så jag hoppas att det ska gå upp...
Jag går in i vecka 30 i morgon! Tycker att de första 12 veckorna
gick långsamt, men nu tycks tiden rusa fram. Ska bara jobba i
8 veckor till. Det ska bli så skönt att gå hem. Längtar!
Har mått ganska bra under graviditeten tycker jag. I början
mådde jag ju illa och kräktes varje dag, men sedan har jag
mått rätt så bra. Bara lite småkrämpor. Inget att klaga över.
Har inte gått upp särskilt mycket i vikt, så det känns ju också
bra!
Har ni shoppat loss något? Jag var på en shoppingtur för en
månad sedan. Köpte massor med grejor! Det var jätteroligt!!
Men det blev ett stort hål i plånboken så jag fick stilla mig
lite ett tag. Har i och för sig bara några små saker kvar.
Sedan är jag klar. Gillar att vara ute i god tid.
Är så glad över att en nära kompis precis blivit gravid!
Nu kan vi vara hemma samtidigt! Även en granne ska ha barn.
Verkar vara Babyboom nu!
Har ni varit på Profylaxkurs eller föräldrakursen? Vi har gått
på Profylaxen. Tyckte att den var jättebra!!
Lisa: Vad mysigt det låter med två småttingar. Känns härligt och höra att ni funderar på en tredje. Då kan inte småbarnslivet vara fullt så jobbigt som vissa beskriver det. Kul att få höra något positivt!
Blåvinge: Jag visst går tiden fort. Men det är bra det för jag känner en sån stark längtan efter vår lilla tjej. Jag vill också vara ute i god tid och skulle gärna shoppa loss. Ibland är det tur att plånboken sätter stopp. När det gäller kläder verkar det också som man måste vänta lite tills de får in lite mer sommaranpassade kläder.
Vi ska gå profylaxkursen om en månad. Ser verkligen framemot det efter allt positivt jag läst. Ska bli mysigt att få förbereda sig med mannen på ett så konkret sätt.
Hej på er!
Jag är hemma med en febrig dotter och hann bara starta tråden men inte skriva
Sitter nu och funderar på hur jag ska komma ut för att köpa födelsedagspresenter till henne... hade tänkt använda lunchen idag och imorgon till det men nu är vi ju hemma. Vilka problem man har
Har någon tips på bra sidor på nätet där man kan beställa leksaker för större barn (6 år) så tas tips tacksamt emot.
Lisa: vad underbart det låter med den lilla! Gud vad jag längtar till vår bebis kommer!
Camille: det låter ju inte bra med dina blodvärden. Hoppas att det blir bättre med folsyran nu. Jag tar en Mitt Val Kvinna varje dag och har nog, tror jag, ganska bra värden. Men jag ska till BM på onsdag igen och då tar hon väl blodprov antar jag.
Jag mår bra, men kan bli extremt trött om vi gör mycket.
I lördags var vi på barnvagnsodyssé och i söndags var vi och köpte båtprylar och sen totalkraschade jag.
Blåvinge: vi har knappt köpt något alls... Hade det gått efter mitt val så hade vi nog köpt allt redan men min man vill vänta till andra UL. Vi har iaf bestämt oss för vagn nu och ska beställa den så fort vi fått offert på den. Spjälsäng får vi av vänner (deras gamla).
Men när vi gjort andra UL (när är det nu igen... v.32?) så blir det storshopping
Tack för ny tråd!! Roligt att få lite rapporter av alla!
Camille, just det ja, blodvärda och järnvärde är ju faktiskt inte samma sak. Vad bra att de redde ut det ordentligt!!
Här är det bra, pigg och glad fortfarande nu i v 32! Har varit på ul nr 2 som visade att jag faktiskt hade ett normalstort barn i min lilla mage. Skönt!
Sköt om er!
Blåvinge: Elma är frisk igen efter RS-viruset, hostar lite fortfarande bara. Jag vill aldrig mer uppleva RS-virus hos en liten bebis igen, usch vad jag var rädd när hon slutade andas. Visst är det kul att handla grejer till bebisen
Camille: Jag tycker inte det är jobbigt med småbarn, men det kan ju bero på att jag väntat länge på dom, och att vi fick kämpa på med IVF för att få till dom.
Ja, vad kul med en ny tråd och kul att höra hur ni har det allihop! Själv är jag i vecka 14 nu, det känns otroligt skönt att 'värsta tiden' är över och man kan släppa värsta missfallsnojan, kan börja berätta att man är gravid osv. Vi gjorde CUB-test förra veckan också, fick bra värde (1:7500) så nu har vi släppt den ev. oron också. Kul att få göra ett ultraljud i vecka 13 också och få med sig några bilder hem! Jag vågar inte börja handla några bebisgrejer än, men har köpt lite mammakläder - tycker det börjar bli svårt att ha vanliga byxor och kjolar. Känner mig väldigt svullen, är väl tarmar och annat som omfördelar sig antar jag.
Idag har jag haft så himla ont i magen, det liksom drar och moler och strålar, främst på höger sida men tidigare idag även mitt på (typ toppen på livmodern). Har lite ont i nedre delen av ryggen på höger sida också. Är det ligamentssmärtor/växtvärk tror ni? När känner man av det mest? Jag hoppas verkligen att det inte är mitt myom som börjat växa (på UL förra veckan sa de dock att det såg bra ut).
Hoppas du mår bättre snart Camille!
Freja:
jag hade också som mensvärk första tiden. Min bm sa att det var livmodern som växer och helt normalt. Nu kan jag få jätteont när jag är ute och går, men det är mer som att få håll.
Camille: jag tycker inte heller att småbarnsåldern är speciellt jobbigt. Det som kan vara struligt när de blir större och ska köras fram och tillbaka till träning och kompisar. Jag tycker att det är ganska skönt att min dotter nu är 6 år så att jag inte har två blöjbarn.
Hej igen tjejer! Suck, jag har ännu ondare nu. Idag (och igår) gör det plötsligt mest i ryggen, liksom på högra, bakre sidan av bäckenbenet. Det känns som en molande, lite strålande smärta. Jag har även fortfarande ont på framsidan, typ i höjd med äggstockarna. Jag googlade lite och tycker det låter illavarslande likt foglossning. Men jag är ju bara i vecka 14 (15 snart)! Någon som har haft foglossning, hur har det känts och hur har ni behandlat det? Jag skulle nog bli galen om jag skulle ha såhär ont sex månader till... :-O
Ursäkta att jag bara kommer med elände, men det är då jag behöver er allra bäst