• Kaija

Från havrevälling till fullkornsvälling

Hej!

Hur har Ni gjort när Ni har gått över till fullkornsvälling? Blandat 50-50?

Hur reagerade de små magarna?

Har en 9 mån flicka, funderar på att börja ge fullkorn... Men än så länge känns det som om hon blir bra mätt på havrevälling... Jag kommer nog att vänta ett tag, men vill gärna ha tips nu

• Svar på tråden Från havrevälling till fullkornsvälling
  • Majan78

Har precis gått över till fullkorn. Gjorde så att jag började med att ta ett mått fullkornsvälling och resterande havrevälling. Efter någon/några dagar tog jag två mått fullkorn osv. Hans mage har inte reagerat någonting, han har heller inte protesterat över smaken.

• sparky

Är det någon mening med att byta till fullkorn om barnet är mätt på havre? Min dotter är 11 månader och är nöjd med havrevällingen så jag har inte tänkt på att byta. Men det kanske man "ska"?

• Kaija
    Svar på #3
    Nej, jag antar att man inte "måste" byta... men jag tror att det kommer en dag då min lilla tjej behöver lite mer mättande välling inför natten...
  • Pasadena

Men varför ge fullkorn till små bebisar? De ska äta så lite fullkorn som möjligt (helst inget alls) för deras magar klarar inte av det!

• Kaija
    Pasadena skrev 2008-03-03 13:41:14 följande:
    Men varför ge fullkorn till små bebisar? De ska äta så lite fullkorn som möjligt (helst inget alls) för deras magar klarar inte av det!
    Då kan man ju faktiskt undra varför det överhuvudtaget görs fullkornsvälling!? Vi kanske bör stämma Semper och Nestle!!

Tack för Era svar! Jag har bildat min uppfattning nu! Jag ska PROPPA mitt barn med massor av fullkorn!! Hihi!! Skoj, skoj!

Tack för denna gång!
  • Pasadena
    Kaija skrev 2008-03-03 14:31:22 följande:
    Då kan man ju faktiskt undra varför det överhuvudtaget görs fullkornsvälling!? Vi kanske bör stämma Semper och Nestle!!Tack för Era svar! Jag har bildat min uppfattning nu! Jag ska PROPPA mitt barn med massor av fullkorn!! Hihi!! Skoj, skoj!Tack för denna gång!
    Jadu, tanken har inte slagit dig att det kan vara ett försäljningsknep för alla föräldrar som tror att de ger sina barn nyttigheter när de ger fullkorn

Lycka till med proppandet
  • Magenta

Tjenare!

Min bvc-"tant" har sagt att det är fullkomligt onödigt att ge små barn fullkorn. Min dotter är 11 månader. Vi brukar för det mesta baka vårt eget bröd och jag frågade på bvc om det var okej att dottern åt av vårt bröd. Det var då jag fick höra att fullkorn är "fel" än så länge, ja, t o m annat mjöl än vetemjöl rekommenderas ej. Enligt henne ska småbarn bara äta typ formfranska.

Man får väl ta alla råd lite som man tycker. Vi låter iallafall vår dotter äta/smaka av det bröd vi bakar i familjen. Däremot äter hon fortfarande den milda havrevällingen från 6 månader och verkar nöjd med den.

Jag tror inte att Semper och Nestlé sitter inne med alla svar. De vill ju sälja sina produkter. Ju fler de kan få oss att köpa desto bättre för dem. Tänk att man t o m kan köpa potatismos på burk..! Visst det är ju enkelt och smidigt (jag är inte motståndare mot barnmatsburkar, om nu någon trodde det) men det är ju så enkelt att göra viss mat själv också!

Om ett tag har jag tänkt sluta ge min dotter barngrötarna, och istället börja ge henne den gröt vi äter. Vi är stora grötfantaster i den här familjen. Men jag tycker att det är fantastiskt enkelt och smidigt med barngrötarna som man så enkelt blandar ut med hett vatten! Perfekta att ha till mellanmål/lunch om man t ex är ute på sta´n.

Men det var ju lite OT iofs...

Svar på tråden Från havrevälling till fullkornsvälling