• HelenaMaria

Vilket tak ska vi välja?

Vi bor i ett äldre hus och taket är från 30-talet tror jag. Detta behöver bytas ut inom närmsta åren för att undvika olyckor. Taket är nu tegelpannor men vad ska vi välja när vi byter? Vi behöver också byta läkten samt beläggningen under. Någon som gjort detta nyligen och kan tipsa? Vad ska vi välja, tegel, plast eller plåt? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Vilket tak ska vi välja?
  • Sencha

Bor ni inne i tätort? Börja i så fall med att kolla om kommunen har några direktiv i detlajplanen för området.

• HelenaMaria

Sencha: Nja, vi bor i ett mindre samhälle utanför en större ort. Varför kan det finnas direktiv kring detta?

• HelenaMaria

Vi bor alltså ganska lantligt.

• jmmm

ni kommer säkerligen behöva söka bygglov om ni förändrara utseendet, så kontakta byggnadsnämden o fråga vad de har för regler i ert område, vissa områden får tex bara ha röda tak, andra varierande. men jag tycker ni ska ha tegel/betong pannor

• HelenaMaria

Jag tror inte att det finns några sådana regler här eftersom allas tak ser olika ut, men vi får undersöka saken. Vi har rött tak och ska väl fortsätta ha det, men vilket material som är bäst att satsa på är det jag undrar över. Det jag helst vill är ju att ha ung. likadana pannor som vi har nu, d.v.s. röda tegelpannor.

• Joonas

Man kan idag köpa betongpannor till ett mycke tbättre pris än tegelpannor. Det enda som kan begränsa er då är om själva takkonstruktionen är tillräckligt kraftigt dimensionerad. Betongpannor är tyngre än tegel så ibland kan man inte byta. Men i övrigt är det väl en kostnadsfråga. Priset för ett glaserat tegeltak, som i stort sett ser lika nytt ut om 30 år som när det läggs - till papptak.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Eofrysina

Hmm jag jobbar lite med återvunnet tegel. Oftast är inte ett riktigt tegeltak speciellt dåligt bara för att underlaget behöver bytas. Det vanligaste är att man plockar ner och besiktnigar pannorna så man ser hur många man behöver byta ut. Spikar på det underlag och läkt man behöver... åker och köper till ett antal begagnade pannor från samma tillverkare som originalet och vips så har man ett tak som håller minst 40 år till. Plus är att man får ett betydligt vackrare tak också

Betongpannor väger betydligt mer och har mindre än hälften så lång livslängd som tegel. Plåt med falsar kan funka på ett äldre hus, men det är inte speciellt billigt. Plegel (plåt som efterliknar tegel) är billigt, men man kan fråga sig hur länge det kommer att hålla i färgen.... räkna med att det är osäkert efter att garantitiden är utgången.

billigast är att behålla så mycket som möjligt och bara komplettera.

• HelenaMaria

Fru Hilde: Ok, jag har hört att man kan göra så och det verkar ju vara smidigast och billigast. Vill också behålla husets originalutseende så långt som möjligt. Vid blåst så kommer det alltid flisor från tegelpannorna ner på marken. Betyder detta att de är sköra och behöver bytas? I så fall behöver nog de flesta bytas..

• Eofrysina

Njae det kan ju vara att vissa av pannorna har frostskador. Det behöver inte alltid betyda att alla är dåliga. Lite frostskador är föresten normalt. Ta ner en panna och kolla... vänd på den och ta reda på tillverkare också då kan du börja kolla runt efter bästa och närmsta ställe att köpa fler.

Svar på tråden Vilket tak ska vi välja?