• Wildis81

Vad ska man ha på påskbordet??

På påsk ska jag bjuda hem min familj på påskmiddag o hade tänkt mig ett ganska stort påskbord.Men det ända jag kommer på att man brukr äta på påsk är ägg, lax och sill. Så nu vill jag gärna ha en massa förslag på vad man kan ha på påskbordet.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Vad ska man ha på påskbordet??
  • Elinore

vi har exakt samma som ett julbord... ungefär..

Äggost (det godaste av allt)
    Påsk-skinka
    Ägghalvor med räkor/rom
    Janssons
    Köttbullar/korv
    Massa inlagda sillar
    Gravad lax
    Hovmästarsås
    Omelett med stuvning
    Olika brödsorter
    Stark ost /mild ost

• Champagne

Janssons frestelse. Räcka ut tungan Fräscha sallader? Lammstek? Gubbröra på små snittar när gästerna kommer?

• Elinore

vi har aldrig lamm på påskbordet..utan äter lamm till middagen /lunch istället

• Wildis81

Mmm... va mycket gott!! Men vad är gubbröra??

• Hannajo

Kantarellomelett! Som Elinore skriver, ungefär som julbordet.

Fast jag är ingen jul- eller påskmatsfantast, vi brukar äta sånt till lunch för att glädja min man och sen grilla något gott på kvällen, min tradition

• Hannajo

Och lite fika med någon god chokladkaka med marsipanpåskkycklingar brukar kunna slinka ner!

• Wildis81

Ja... kanske nån god påsk tårta...

Hannajo skrev 2008-03-03 10:27:15 följande:
    Och lite fika med någon god chokladkaka med marsipanpåskkycklingar brukar kunna slinka ner!
  • emcjoh

Till påsk vill vi gärna äta först spenat/nässelsoppa (om man hittat ngra vill säga Lammstek med råstekt potatis, nykokta kronärtskockor o. rödvinssås är gott till.
    Efterrätten kan variera efter vad jag har lust att äta/laga just då.

På långfredagen (veet borde börjat med det) har vi påskbord, när jag tänker efter så skiljer inte mitt sig nämnvärt fr. julbordet, tillägget är ägg (inlägg 2 har redan räknat upp det såg jag

• Dålig fantasi

Matjesillscheesecake med rödlök och dill

200g kavring
    25g smält smör
    150 150 matjesill
    3 3 dl kesella
    2 2 dl creme fraiche
    1 1 st rödlök finhackad
    3-4 msk citronsaft
    3 3 gelatinblad
    dill
    gräslök
    salt och peppar

Mixa kavring och häll i smält smör. Lägg i botten på en form med löstagbara kanter. Ställ kallt. Hacka matjesill och blanda med den finhackade rödlöken, kesella, creme fraiche, hackade örter och smaka av med salt och peppar. Blötlägg gelatinbladen. Koka upp citronsaften och lägg i gelatinbladen. Blanda med resten och häll i formen. Låt stå kallt minst 2 timmar innan servering.

• Wildis81

det lät gott!

Dålig fantasi skrev 2008-03-03 12:17:01 följande:

Matjesillscheesecake med rödlök och dill200g kavring25g smält smör150 150 matjesill3 3 dl kesella2 2 dl creme fraiche1 1 st rödlök finhackad3-4 msk citronsaft3 3 gelatinbladdillgräslöksalt och pepparMixa kavring och häll i smält smör. Lägg i botten på en form med löstagbara kanter. Ställ kallt. Hacka matjesill och blanda med den finhackade rödlöken, kesella, creme fraiche, hackade örter och smaka av med salt och peppar. Blötlägg gelatinbladen. Koka upp citronsaften och lägg i gelatinbladen. Blanda med resten och häll i formen. Låt stå kallt minst 2 timmar innan servering.
Svar på tråden Vad ska man ha på påskbordet??