• April 99

...om att åka nattåg med bebis (frågor)

Någon med erfarenhetet/kunskap i området?

Ska åka tåg från mina föräldrar i Östersund hem till Göteborg. Lillkillen kommer vara närmare halåret då. Känns som att nattåg är smidigast då det är direkt tåg, till skillnad från dagtåg (särskillt smidigt då det är en lååång resa som tar lång tid). Behöver inte bilbarnstol då vi lånat på plats, men barnvagn, stor ryggsäck, bebis, skötväska iaf.

Vad ska jag tänka på? Hur fungerar det med plats för barnvagn? Behöver jag kontakta Sj innan angående detta? Är sovvagnssängarna så pass breda att jag o sonen kan samsova? Mer grejer jag måste tänka på?

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden ...om att åka nattåg med bebis (frågor)
  • MrsMia

Vilken bra idé att ta nattåget! Om jag var du skulle jag välja en kupé med toalett, så att du inte behöver gå från bebisen och även lättare kan byta blöjor. Kolla också vad det skulle kosta att få ha kupén för dig själv, andra resenärer skulle säkert bli störda..
    Britsarna är alltid smala, kanske det vore bättre att ha lilleman på tjock filt på golvet..? Lycka till!

• April 99

åh, trist med britsarna, men kanske kan trycka ner honom i den snart för lilla mjukliften. Fast det känns lite läskigt då han är väldigt rörlig och kan säkert ta sig ur den vid det laget :( Bra med påminnelse om att föra sig för om toalett.

någon mer som har något att tillägga våre jag tacksam!

• kixan

Jag åkte nattåg (med två barn) när yngsta var 8 veckor, det funkade bra att samsova trots trånga britsar.

• 200320042007

Vi åkte nattåg i februari med ettåringen. Hon sov med mig halva natten. Andra halvan la jag henne i åkpåsen på golvet och det gick jättebra. Vi hade alla 6 platserna i kupén och jag kan nog hålla med om att det hade stört andra resenärer om de hade delat kupé med oss. Lycka till!

• kaji

Lite småkrångligt

Jag har åkt natttåget mellan Göteborg och Östersund med varierande antal små/stora barn och vuxna flera gånger.

Några saker att tänka på:

Åker man själv med småbarn och så mycket bagage att man inte kan bära ombord barn och packning samtidigt så har man ett litet problem. Man vill ju inte gärna lämna barn ensamma, din är ju iofs så liten att han kanske inte hinner/kan ta sig ut ur kupén och skada sig medan du lastar vagna och väskor men roligt är det ändå inte. Har du möjlighet så se till att få hjälp med av- och påstigning.

Fö så brukar de små sova godare och bättre på tåg än hemma:)

Småbarn har en förmåga att ramla ur tågsängarna på nätterna, samsov med barnet inners, det är trångt men går, bädda på golvet åt barnet om ni har egen kupé eller låt barnet sova i barvagnsinsats, babyskydd el liknande på golvet.

Gå på toa innan om du inte lyckas boka kupé med toa för det är inte så himla kul att lämna barnet ensamt och gå på toa, inte så kul att ta med barnet heller när det är i krypa runt och smaka på allt åldern, det är trångt och barnet kanske måste väckas/sövas om.

Ger du välling på natten så ta med hetvatten i termos för restaurangvagnen stänger typ kl 01.00 och så är det ju inte alltid så kul att få ett klarvaket barn mitt i natten.

Barnvagn brukar få plats men säker kan man aldrig vara, jag har varit med om att måsta lasta den många vagnar bort medan ungarna vrålat i kör inlåsta i vår kupé.

• April 99

härligt med lite ärliga erfarenheter, men phu vad det känns som ett projekt!

jag ska åka själv med honom, men får hjälpt iaf på tåget med vagnen (resten har jag bara tänkt ta packning jag klarar av att bära tillsammans med honom), som tur är är göteborg slutstation så någon borde ju kunna ta sig tid att hjälpa oss av.

ringde sj o hon jag pratade med sa att vagnen borde gå in under sängen i sovkupe´, men att kupé med toa=svindyrt(ja hon uttryckte sig inte så, men jag uppfattar det så)jobbigt då jag ofta behöver upp en gång per natt för egen del:( inget att dricka den dagen!

men skumpar det inte mycket,hastiga inbromsningar mm så att barnet kan "åka runt" om det ligger på golvet?

• kixan

Kan ju tillägga också att hade jag inte haft med bärsjalen att ha bebis i hade det blivit bra mycket jobbigare. Perfekt att kunna "stoppa undan" bebis på ryggen när man ville gå till restaurangvagnen tex.

• kaji

Vagnen brukar INTE gå in under sängen, vete fasiken om jag ens skulle ha fått in den genom dörren till kupén, fast jag har ju oftast haft dubbelvagn...nåja, ett litet tips; ryms inte vagnen i bagagehyllan utanför så brukar det finnas gott om plats längst bak/fram i sittvagnarna som alltid är med, där kan man stuva in iaf underredet till vagnen.

ligger de på golvet så kanar de runt lite men jag brukar liksom dra upp filten på sängkanten så det blir stängt till utrymmet under sängen...men jag föredrar att ha ett barn hos mig i sängen, det är bara när jag har fler än en liten med mig golvalternativet används.

smita på toa kan man ju göra när bäbis sover...man springer jättejättefort och hoppas på att det inte är kö eller att bäbis ska vakna...har man en ljudkänslig bäbis så stänger man INTE kupédörren om man åker sovvagn för det låter jättemycket o väcker bäbis...åker man liggvagn så är dörrarna av den tysta varianten.

så ber man en stilla bön att slippa dela kupé eller vagn med gapande festglada ungdomsgäng.

kan säga att jag många gånger haft stor tur att få dela kupé med trevliga människor som gärna hjälpt till att passa barn när man går på toa:)

• Farfalla

Är det sj eller veolia du åker med?
    På veolia så kan du boka en extra sovplats till bebisen kostar tror jag 100spänn vet inte vad sj tar, samtidigt slipper du ytterligare en person i kupen .. men sen kan du dumpa dit alla dina grejer, ta med en svart sopsäck och lägg under underredet till vagnen bara! Om du matar på flaska så glöm inte termos! Våtservetter är ett måste! Barnet kan ligga i liggdelen under natten(förutsatt att du inte har en liten en som tar sig ur den för egen maskin!) Om du ringer och bokar så kan du säkert få en plats nära toalett med skötrum! Hmm ska klura om jag kommer på något extra!

• April 99

har aldrig hört talas om veolia, bara sj och tågkompaniet(har de möjligen bytt namn?).

när jag prata med en tjej på sj nämnde hon aldrig någon extra sovplats för bebin, bara att jag såklart kan boka hela kupén (vilket blir rätt dyrt)

toa med skötrum har jag inte äns tänkt på att det finns :)

• hotten

man bokar väll alltid en helkupe om man bokar sovvagn?? då det är bara 2 platser (de med egen toa, eller 3 sängplatser utan toa.. samma pris för de allternativen)
    nu vet jag inte vad sträckan du skall åka kostar, men åker man tex luleå-göteborg (eller nått därimellan med veola dvs gamla connex)så kostar då inte en sovkupe med toa en enda kr mer än sovkupe utan egen toa..

iannatfall så kan du garanterat inte ta med vagnen in i kupen! å den ryms då inte under sängen!
    man ryms att samsova med en liten i sovvagnen.

• April 99

ska nog kolla upp de där veola låter det som...på sj kan man boka del i sovvagn när det är 3 bäddar (utan toa då).

Svar på tråden ...om att åka nattåg med bebis (frågor)