Lite småkrångligt
Jag har åkt natttåget mellan Göteborg och Östersund med varierande antal små/stora barn och vuxna flera gånger.
Några saker att tänka på:
Åker man själv med småbarn och så mycket bagage att man inte kan bära ombord barn och packning samtidigt så har man ett litet problem. Man vill ju inte gärna lämna barn ensamma, din är ju iofs så liten att han kanske inte hinner/kan ta sig ut ur kupén och skada sig medan du lastar vagna och väskor men roligt är det ändå inte. Har du möjlighet så se till att få hjälp med av- och påstigning.
Fö så brukar de små sova godare och bättre på tåg än hemma:)
Småbarn har en förmåga att ramla ur tågsängarna på nätterna, samsov med barnet inners, det är trångt men går, bädda på golvet åt barnet om ni har egen kupé eller låt barnet sova i barvagnsinsats, babyskydd el liknande på golvet.
Gå på toa innan om du inte lyckas boka kupé med toa för det är inte så himla kul att lämna barnet ensamt och gå på toa, inte så kul att ta med barnet heller när det är i krypa runt och smaka på allt åldern, det är trångt och barnet kanske måste väckas/sövas om.
Ger du välling på natten så ta med hetvatten i termos för restaurangvagnen stänger typ kl 01.00 och så är det ju inte alltid så kul att få ett klarvaket barn mitt i natten.
Barnvagn brukar få plats men säker kan man aldrig vara, jag har varit med om att måsta lasta den många vagnar bort medan ungarna vrålat i kör inlåsta i vår kupé.