• Anonym (magont)

magproblem pga stress

har vart hos läkaren idag pga mycket magont.
    diagnosen jag fick idag är att det beror på stress.
    Har hemskt on och magkramper.
    inte speciellt dålig i magen eller nåt.
    sitter i på dagarna och lugnar sig mot kvällen.

nån som har bra tips/råd vad jag kan göra för att lindra magontet, göra för att sluta stressa.
    Är sjukskriver veckan ut för att vila.

• Svar på tråden magproblem pga stress
  • Anonym (IBS)

Här är en med stressmage som vet hur det känns!

För det första bör du ju se över varifrån stressen kommer och göra något åt det. Det gjorde jag i många år men har inte riktigt blivit av med den ännu tyvärr.
    För det andra finns det kramplösande medel mot magknip som du kan få utskrivet och du känner att du lider av knipen.
    Själv äter jag tarmreglerande medel mot min hårda mage. Men du kanske är lös i magen?

Det är nog tyvärr det man kan göra.

• Anonym

Ja, precis, gå till botten med var stressen ligger. Själv fick jag dra från mitt ex Nu är jag lugn igen och harmonisk. Träning får mig också att släppa alla inre spänningar, det funkar för mig!

• Anonym (magont)
    Anonym (IBS) skrev 2008-03-03 13:11:11 följande:
    Här är en med stressmage som vet hur det känns!För det första bör du ju se över varifrån stressen kommer och göra något åt det. Det gjorde jag i många år men har inte riktigt blivit av med den ännu tyvärr. För det andra finns det kramplösande medel mot magknip som du kan få utskrivet och du känner att du lider av knipen. Själv äter jag tarmreglerande medel mot min hårda mage. Men du kanske är lös i magen? Det är nog tyvärr det man kan göra.
    vet till viss del vad min stess kommer ifrån och det är jobbet, men just nu är det svårt att göra något åt det.

är inte lös i magen mer hård, tarmreglerande medel, är det nåt som är receptbelagt eller???
  • Anonym (IBS)

Både och, så det finns receptfritt. Heter Inolaxol. Testa det! Det funkar för mig.

• Anonym

Tarmreglerande medicin finns jättebra grejor på hälsobutiker. Gå in och fråga, berätta att du är trög i magen.

• Anonym (magont)
    Anonym (IBS) skrev 2008-03-03 13:20:26 följande:
    Både och, så det finns receptfritt. Heter Inolaxol. Testa det! Det funkar för mig.
    skickade sambon att köpa det.
    ska testa det och se om det har nån verkan.
    Tack!!
  • Anonym (magont)
    Anonym skrev 2008-03-03 13:20:53 följande:
    Tarmreglerande medicin finns jättebra grejor på hälsobutiker. Gå in och fråga, berätta att du är trög i magen.
    bor ju tyvärr i en liten håla utan hälsokost affärer.
  • Anonym (magont)

åh kan inte slappna av, känner mig superstressad fast jag är hemma, känns som hjärtat bara rusar iväg och tankarna bara maler, blir galen!!!!

• snuffsaan

Hej

jag är precis som dig mycket stressad och jag vet att det kommer från mitt psyke. jag är deprimerad och det yttrar sig som stress vilket känns i magen. Hugger och och bräns och får plötsliga magkramper. Ilband ilar det också. Mitt tips till dig är att andas djupa andetag när du känner att du är stressad (om du nu känner det) Ät sakta och ät sådant som är lätt för magen att hantera och bryta ner.promenera i långsamt tempo, Lägg dig ner när du kommer hem, se en film eller läs en bok någon timme. Försök koppla bort alla måsten ett tag. Är man hård i magen så undvik fiber och fet mat:)

Det hjälper för mig!

Lycka till!

• Anonym (magont)
    snuffsaan skrev 2008-03-07 10:42:53 följande:
    Hejjag är precis som dig mycket stressad och jag vet att det kommer från mitt psyke. jag är deprimerad och det yttrar sig som stress vilket känns i magen. Hugger och och bräns och får plötsliga magkramper. Ilband ilar det också. Mitt tips till dig är att andas djupa andetag när du känner att du är stressad (om du nu känner det) Ät sakta och ät sådant som är lätt för magen att hantera och bryta ner.promenera i långsamt tempo, Lägg dig ner när du kommer hem, se en film eller läs en bok någon timme. Försök koppla bort alla måsten ett tag. Är man hård i magen så undvik fiber och fet mat:)Det hjälper för mig!Lycka till!
    tack för tipsen.
    Har börjat känna när stressen blir för mycket för kroppen.
    Försöker andas och tänka på annat. Ibland funkar det och ibland inte.
    Vilan är svårare att få till med 2 små barn som kräver sitt.
    Sambon tar myccket men de behöver ju mamma ibland oxå.

men tack för alla råd och tips tar så tacksamt emot dem
  • Anonym (Linfrö)

Magkatarr på jobbet när det är mycket - en klassiker. Aldrig hemma, på lediga dagar... Käkar Omeprazol vid behov, och ser till att gå på toaletten när jag behöver (trots fobi att göra det på offentlig plats). Käkar krossat linfrö, någon matsked, i yoghurt, fil eller gröt. Rekommenderas varmt!

• Anonym (magont)

blir så lessen, var ju hemma hela förra veckan och magen blev bra.
    Idag är det dags att jobba igen och vad händer jo magkramp och täta toabesök.
    Blir så lessen, vill inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym

ts, jag tycker synd om dig.. Du kan inte gå på massage eller något? så du slappnar av lite? om du har badkar så kan du krypa ner där, med tända ljus.

• Anonym (magont)
    Anonym skrev 2008-03-10 14:22:06 följande:
    ts, jag tycker synd om dig.. Du kan inte gå på massage eller något? så du slappnar av lite? om du har badkar så kan du krypa ner där, med tända ljus.
    jo det hade ju funkat.
    men det värsta är att jag alltid får som ondast på morgonen när man ska iväg till jobbet.
    barn ska kläs på och köras till dagis.
    Usch vill inte mer!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden magproblem pga stress