Okej, Tack versan.
Det där med fritt vårdval, ja. Det verkar vara "lovar sött, men håller blött!" (
eller vad heter ordspråket?). Fina ord, men inte mycket till verklighet.
Det märkte jag av, bara, då jag vägrade att ha en husläkare, i den närliggande vårdcentral (som jag egentligen hörde till, där man bor).
Stadsmakterna hade ju lovat så fint att alla skulle få välja sin egen husläkare, på vilken vårdcentral som helst. Det var vad som sas (så fint) då den nya husläkar-reformen kom,,
men, men, i realiteten sen...Jag fick banne mig ringa upp till "högre nivå", och skälla på dem, för att få igenom mitt önskemål- att välja den vårdcentral, med den husläkaren jag ville (fast okej, nu är ju husläkaren dum på annat sätt!).
De "låtsas ju om" för folk, att det ÄR OMÖJLIGT att välja en husläkare, på en vc, de inte hör till (man blir verkligen "motad", om man inte vet om det fria valet).
OKEJ, då är det kanske så med det här också.
Jag ringde nämligen en annan vc (den "närliggande", som jag egentligen borde höra till) och De sa,
att då det gäller ett "planerat besök" så måste jag vända mig till den vårdcentral jag hör till.
Det är okej att gå "akut" däremot, på en annan vc.
Men du menar då versan, att jag borde, få komma, till en annan vc (om jag vill) även då det gäller "planerat" besök?