• stjärnklart

Plötsliga smackljud vid amning

Min lilla flicka på snart 2 månader har börjat med något konstigt smackljud när jag ammar henne, det gjorde hon inte innan. Det är som när hon suger så tappar hon lite taget om bröstvårtan inne i munnen i gommen på nått sätt.

Vad tror ni det beror på? Kan man låta det vara så?

• Svar på tråden Plötsliga smackljud vid amning
  • stjärnklart

någon som har någon tanke kring detta????

• Nie

Min son smackar också ibland. Jag låter det vara. Det är inget att hetsa upp sig för. Så länge som de får i sig mat och inte får så ont i magen (av luften som kommer in) är det inga problem.

• Flickan och kråkan

Min grabb gör precis så. Han är 2 månader och 1 vecka. Tror han har blivit lite lat. Jag har mycket mjölk så han behöver inte ta rätt grepp. Dumt för han har redan innan problem med luft i magen.

Tips mottages tacksamt!

• stjärnklart

nie, hon får i sig mat och går upp i vikt bra, men däremot så har hon mkt ont i magen ofta. Jag hör att hon får i sig mkt luft när jag ammar. Något tips

• Majamjau

Min dotter började med det där i precis samma ålder, det liksom smack-knorrade till inne i munnen, hon höll på så ett tag men sedan slutade hon. Min bvc-sköterska visste inte riktigt vad det berodde på men hon sa att det var många som frågade om det så det verkar vara ganska vanligt.

• stjärnklart

verkar vara ett vanligt fenomen då ju.

• Bubblan78

Så gör min dotter oxå. Hon började oxå runt 2 månaders ålder (idag är hon 4 månader) Ibland blir det bättre om jag rättar på henne, så bröstet kommer in ordentligt i hennes mun, men ibland fungerar ingenting. Hon rapar lite oftare under amningsstunden, men annars har hon inte ondare i magen än innan hon började med detta.

Tips sökes

• Skruttis1979

Det gör min Elma också... hon smackar till vid varje sug. Trycker jag henne mer mot mig, så minskar smacket. Jag försöker böja bak hennes lilla huvud också så hon ska få rätt tag. Hon smackar lite ändå, men det minskar.

Hon har gjort smackljudet hela tiden och är "bara" 2 veckor gammal. Hon har rätt tag om bröstet, men jag märker att hon får i sig mer då hon inte smackar... Vet inte riktigt hur hon ska ligga för att inte smacka så mkt... Har rätt stora bröst nu så trycker jag henne för nära för att få bra tag, är inte näsan fri så hon får tillräckligt med luft... :(

• Trasan0606

Min 2,5 månaders har också börjat med detta smackljud så jag tar också gärna emot tips...

• Tetran

Ge Minifom innan amning. Det gör att stora gasbubblor blir mindre gasbubblor och kommer ut lättare och gör itne så ont. Finns på Apoteket.

Svar på tråden Plötsliga smackljud vid amning