• Leilaz

*Har inte halsbränna men slem i halsen.

Har inte halsbränna men slem i halsen. Får springa och spotta och fräsa hela dagarna och får kräkkänslor för det känns som jag har en klump i halsen hela tiden.

Är det någon som har samma problem och vad har ni gjort i så fall.

Ska prova med slemlösande medel och se om det hjälper.

Jag blir alltid så här när jag är förkyld annars och problemet är väl att jag är förkyld hela tiden nu, man kan ju få konstant nästäppa när man är gravid och det har jag tydligen fått.

Blir galen snart! Det är så jobbigt. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden *Har inte halsbränna men slem i halsen.
  • lenfre

Det akn vara sköldskörtel som är lite stor har haft så förut men inget slem men man vill gå och spotta hela tiden..
    och på mig var det för att jag var lite utbränd

• susku

Jag har också en massa slem i halsen.. därför testade läkaren om det var nåt fel på min sköldkörtel, men testet var helt ok. Så nu går jag och spottar minst 30ggr om dan.. känns jätte vidrigt...
    Är också täppt i näsan hela tiden.. har varit den nu från o med vecka 18.. så börjar avsky det rejält...

Hoppas slemlösande medlet hjälper dig, för den hjälpte inte mig..

• Missisola

Här är en som oxå har som tjockt slem i halsen och det är värst på nätterna...Undrar om det har med näsan att göra...
    =(

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

Nu skriver du inte vilket slemlösande medel du tänkt prova, gissar att det är ett receptfritt. Vill tipsa om att Rinexin finns och är enligt fass.se helt ok att ta när man är gravid. Tyvärr är det receptbelagt. Jag har haft det vid t ex långdragna förkylningar och/eller bihåleinflammationer och tycker det är guld värt. Har även fått det efter att ha använt nässpray den tiden som stått på förpackningen och det inte gett med sig under de dagarna.

Hör med din bm om inte gyn på mvc kan skriva ut det i fall det du provar inte skulle hjälpa, det är mitt råd. Enligt en läkare jag var till på vårdcentralen för flera år sedan är Rinexin inte beroendeframkallande alls vilket vanligt nässpray ju är om man använder det för länge. Hoppas du snart kommer må bättre!

• ölger

Åh, jag trodde jag var ensam... Har en kombination av ständig snuva, snyter ut hur mycket som helst per dag och så den här eviga klumpen i halsen...

Värst är det på kvällen när jag ska lägga mig, har svårt att somna för det känns som om jag inte får luft. Har testat att ta vanliga halstabletter på kvällen när jag lägger mig och det funkar faktiskt helt ok.

Ska till BM imorgon, får ta upp det med henne då.

• FRIDAA

Jag är också 'slemmig' eller var mer i början.
    Men nu har det gett sig.

• FRIDAA

Undra vad det beror på om det inte är 'nåt' fel..

• Leilaz

Skönt att man inte är ensam, även fast det är tråkigt att andra har det jobbigt också.

Köpte receptfritt slemlösande tabletter...får väl prova några dagar och se om det hjälper. Köpte sån där koksaltlösning/nässpray, tror den hette Ränessans eller nåt sånt.

Blir det inte bättre får jag väl kolla upp sköldkörteln eller om det är något annat fel.

Man kan ju faktiskt vara vanligt sjuk också...fast man vill gärna tro att allt har med bebisen att göra

• S72

Bläe, jag har oxå slem, urk, slemklumpar rättare sagt, får oxå spotta hela tiden! Så det kan vara sköldkörteln? Jag har ätit levaxin innan men slutade när jag blev gravid för mina prover såg "normala" ut!

• uno

Pratade med min BM om det här och hon sa att det är slemhinnorna som går "bananas" och över/underproducerar slem. Jag hade en omgång nästäppa och slem i halsen v 7-9 och v 13-15 och så nu igen (v 28). Har alla gångerna tagit nezeril näsdroppar 2 ggr / dag i 10 dagar och det har hjälpt men det har tagit 10 dagar varje gång. Enligt min BM så är det bara att fortsätta med näsdropparna om det inte släppt efter 10 dagar men då ta en gång / dag och när det är som värst. Bara jag blev klar i näsan så försvann slemklumpen i halsen.

• City

Här är en till som har slem i halsen och täppt näsa sedan en dryg vecka. Nezeril får man ju bara ta i 10 dgar, så efter det ska jag ta koksaltlösning i snoken som hjälper liiiiiiiite.

Det finns väl slemlösande receptfria tabletter också? Någn som vet?
    /v.32

• HNemo

Samma sak med mig, har haft problem med slem i halsen hela graviditeten.. jobbigt! Ser inte klokt ut ibland att gå och spotta eller spotta i en näsduk, inte speciellt fräscht direkt, men vad gör man?

• Fazers Blå

Jag hade också en massa slem i början som gjorde att jag kräktes utan att jag egentligen mådde illa. På nätterna kändes det som att jag inte fick tillräckligt med luft p.g.a. slemmet. Men det har försvunnit av sig själv...så jag vet inte vad det berodde på...?

• SaraO

Prova att undvika mjölkprodukter. De ökar slemproduktionen.

• Gäspan

Lika illa här. Slem och snor i massor. Tar just nu Bromhexin och tycker att det hjälper lite, lite iaf...

• Leilaz

Jag tycker det är värst så fort jag anstränger mig lite eller går utomhus. Är inte pollenallergiker så det är inte problemet, kanske bara är lantluften

Har kört med Bromhexin några dagar och Renässans men tycker bara det hjälper måttligt.

Idag tog jag lite vanligt nässpray och det verkar funka bättre.

Har haft ont i halsen senaste dagarna också så det kanske är en vanlig förkylning på gång också *suck*.

• lill linda 82

samma här..slemmig har jag varit hela graviditeten, börjar dessutom bli snorig nu mot slutet oxå, vilket medför att jag snarkar som en tok på nätterna

Svar på tråden *Har inte halsbränna men slem i halsen.