• Amazina

Vad orsakar 50 dagar långa menscykler?

En kompis till mig har mens typ varannan månad. Tänk menscykler som är mer än 50 dagar långa. Hon är några år över 30 men annars inga kända sjukdomar. Hon försöker nu bli med barn sedan 6 månader och slutade med p-pillerna i samband med det. Det första jag kom att tänka på när jag hörde det var anovulatoriska menscykler (dvs utan ÄL) men jag vet inte om det även kan finnas andra orsaker. Kan det t o m vara fullkomligt normalt?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad orsakar 50 dagar långa menscykler?
  • evaviola

Det är oxå min första tanke, en cykel utan ÄL. Annars kan det väl även vara PCO?

• Sara 07
    Amazina skrev 2008-03-03 15:18:54 följande:
    En kompis till mig har mens typ varannan månad. Tänk menscykler som är mer än 50 dagar långa. Hon är några år över 30 men annars inga kända sjukdomar. Hon försöker nu bli med barn sedan 6 månader och slutade med p-pillerna i samband med det. Det första jag kom att tänka på när jag hörde det var anovulatoriska menscykler (dvs utan ÄL) men jag vet inte om det även kan finnas andra orsaker. Kan det t o m vara fullkomligt normalt? Vad tror ni?
    jag tror att man kan ha ägglossning även om man har en lång cykel. Jag tycker hon ska vara ihärdig och testa en cykel (med lite billigare äl-test, eftersom det lär gå åt många. Om man har en väldigt lång cykel är nackdelen att man måste vänta så länge mellan ägglossningarna, men man kan också ha tur och det tar sig på första försöket, så man vet ju aldrig...
  • Sara 07

Tillägg: Jag tycker att hon ska börja med ett besök hos gynekolog eller liknande för att diskutera orsaker.

• Pimpinellan

En cykel på 50 dar räknas inte som en normal cykel och tyder oftast på utebliven äl. Hon borde gå och kolla upp sig på gyn. Det finns ju hjälp att få mot dålig äl.

• Tozzy

Jag har oxå väldigt oregelbunden mens, 40-70 dagar emellan. Jag kommer inte hur det var innan jag började med p-piller (det var många år sedan =)). Jag märkte det när jag slutade med mina p-piller för några år sedan eftersom vi ville skaffa barn. Jag hann bara ha mens en gång och sedan blev jag med barn. Så ägglossning verkar jag ju ha iaf. Jag har aldrig gått på någon utredning och jag har aldrig tänkt på att det kan vara något fel. Min syster har PCO-S, så någon form av störning är det nog jag har, så jag är glad att jag har fått förmånen att bli mamma till en underbar son.

• Trubbel

Jag håller på att reda ut min långa menscykel och jag misstänker att det är något som hakar upp sig vid ägglossningen, så att de sas startar om en vecka senare = förskjuten mens. Men det kan finnas en rad olika orsaker till att det blir grus i maskineriet. Jag ska ta tester nästa gång jag får mens för bland annat p-tyrotropin (TSH), S-lutropin (LH), S-prolaktin samt S-follitropin (FSH).

• Pimpinellan

Har man pco är man oftast väldigt fertil när man väl har äl. Vet tjejer med äl kanske 1g/ år som blivit spontant gravida just den enstaka äl. Dock är det fortfarande inte normalt med så lång cykel som 50 dar och det bör allid kollas upp.

• Fade To Red
    Trubbel skrev 2008-03-03 17:57:48 följande:
    Jag håller på att reda ut min långa menscykel och jag misstänker att det är något som hakar upp sig vid ägglossningen, så att de sas startar om en vecka senare = förskjuten mens. Men det kan finnas en rad olika orsaker till att det blir grus i maskineriet. Jag ska ta tester nästa gång jag får mens för bland annat p-tyrotropin (TSH), S-lutropin (LH), S-prolaktin samt S-follitropin (FSH).
    Hur lång är din cykel?
Svar på tråden Vad orsakar 50 dagar långa menscykler?