• Pillemajsan

Imorgon blir det kassler men hur ska jag göra?

Vi har tänkt att äta kassler här hemma i ugn med ananas men nån som har tips på hur man kan göra den och ha till..ska vara smidigt.

• Svar på tråden Imorgon blir det kassler men hur ska jag göra?
  • Forellen

Vi brukar varva skivor av kassler med ananas och bitar av tomat och sedan bara gratinera med ett osttäcke och servera med ris, blir väldigt gott och är enkelt! Kryddar bara med lite oregano.
    Kanske kan man även slänga på lite creme fraiche om man vill ha det lite fylligare.

• Tre Barnsmorsan

Vi brukar göra potatisgratäng och strax innan den är klar lägger man på skviad kassler med annanas och strö över lite ost och sen är det bara att äta.

• Lisa 74

Jag briúkar steka lite på skivorna, lägga i en form, på med en skiva tomat på varje kasslerskiva, en ostskiva el rivost. Grädde el grädde och  mjölk. Svartpeppar och timjan 200 grader tills osten fått lite färg. Kokt potatis till. Gott

• Jala78

Jag brukar göra en kassler gratäng som är snabb och super god.
    Skiva kasslern och koka ris.
    Gör såsen:
    Smält lite smör, rör ner mjöl till bottenredning, späd med buljong (gjord på köttbuljongtärning) och tillsätt pressad citron, vitpeppar och persilja (går bra med fryst).
    Lägg upp riset i ugnssäker form. Varva kassler och riven oss uppepå. Häll över såsen (och eventuellt mer ost på toppen) och in i ugnen tills allt är varmt och fått lite fin färg.

Mycket gott tycker i alla fall jag.

• Lisa 74

Kul att se vad alla andra brukar göra, många goda tips !

• missteddy

ska det vara barn som äter annars så är detta gott.
     lägg skivad kassler i en form annans över vispa 3 dl mildas grädde 0.5 dl thi sås och 2 msk curry blanda och sätt över det i formen in i ugen på 225 grader i 30 min

• Jala78

Ops. Ser just att jag glömde något väldigt viktigt!!
    Man ska ju steka röd paprika som man skivat, i smöret, innan man strör över mjölet. Utan paprikan kanske det inte blir så där jätte mumsigt!

• 2007 Mamma

Jag testade ngt helt nytt förra veckan med det som fanns hemma och det blev jättegott (det tyckte även barnen).
    Smörade en form, la skivad kassler i botten och sedan täckte jag i princip den med kokt broccoli (kokt väldigt kort tid, typ bara uppkokt vatten och sen hällde av). Kokade upp sås i en kastrull; Gjorde redning av margarin, mjölk och idealmjöl hällde sedan i passerade tomater (passar nog bra med krossade oxå), salt, peppar, lite grillkrydda, hackad lök samt riven ost.. Lät detta koka upp och sedan in i ugnen ca.20-25min. Serverade med ris! MUMS!!

Svar på tråden Imorgon blir det kassler men hur ska jag göra?