• Kidz

Inga nötter alls när man är gravid?

Jag har fått höra att man inte får äta nötter när man är gravid, är detta sant och gäller det alla nötter i så fall?

Tänkte bara om man inte får äta några nötter alls bör man ju inte få äta choklad heller eftersom de flesta choklad sorter innehåller spår av nötter.

Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Inga nötter alls när man är gravid?
  • KJG

Det har jag aldrig hört talas om. Det tror jag inte. Det är väl bara bra att äta nötter. Kolla på livsmedelverkets sida!

• viseversa

äh jag åt massor med nötter och choklad under min grav. Min dotter mår prima.hon kan ju knappast kvävas av igensvullen hals i magen eftersom hon får allt syre från mig!

• sär skriven

VEM är det som hittar på alla dessa dumheter?!?

• SofiaD
    sär skriven skrev 2008-03-03 17:51:46 följande:

Haha, ja det undrar faktiskt jag me...

TS

Givetvis kan du äta nötter!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Moniqe1979

har man ANLAG i släkten för nöt allergi bör man undvika det under ammning är vad jag hört, detsamma gäller jordgubbar och choklad. Min Bm rekoenderade en näve nötter som mellanmål då det är mycket energi i samt "bra" fetter för fostret. man blir ju knäpp av allt detta ät - ät inte som man hör

• Silverkatten06

sär skriven skrev 2008-03-03 17:51:46 följande:

Skulle jag också bra gärna vilja veta
  • alvias78

Har hört att det är BRA att nötter under graviditet. Jag åt som en galning. Innerhåller nyttig olja osv...

• Viggo och pyrets mamma

Aldrig hört att man inte ska äta nötter, men är man osäker är det väl bara att kolla på Livsmedelverkets hemsida, varför lyssna på en massa folk och deras privata åsikter, jag har för övrigt käkat massa pistagenötter under min graviditet, och inte är det nåt fel på min bebis, kanske att den kommer ut lätt grönfärgad bara av alla nötterna men det är smällar man får ta

• brünnhilde

Nötter är nyttigt för gravida under förutsättning att man inte har allergi.

• allt och lite till

jag tål inte en choklad(billig) som vi köpte på lidel!
    tror det var nötterna i den(men stog inte vad det var för nötter)
    jag svällde upp i ansiktet och art RÖD på ena sidan :S urs
    men jag kan äta marabo med nötter :D mums!
    konstigt!!!
    men vågar inte nu äta något med nötter(förutom marabo choklad)

• Jungblom

allt och lite till skrev 2008-03-04 15:50:08 följande:

jag tål inte en choklad(billig) som vi köpte på lidel!tror det var nötterna i den(men stog inte vad det var för nötter)jag svällde upp i ansiktet och art RÖD på ena sidan :S ursmen jag kan äta marabo med nötter :D mums!konstigt!!!men vågar inte nu äta något med nötter(förutom marabo choklad)
    De kan ju haft någon annat i den chokladen, om du vore nöttallergiker så skulle du ju inte tåla annan choklad med nötter heller
  • allt och lite till
    Jungblom skrev 2008-03-04 15:53:10 följande:
    allt och lite till skrev 2008-03-04 15:50:08 följande:De kan ju haft någon annat i den chokladen, om du vore nöttallergiker så skulle du ju inte tåla annan choklad med nötter heller
    ne men det kanse var 5 olika nötter i den i marabo ä det ju bara 1 nött typ:D
  • äntligen ett pyre i magen

nötter är jättenyttigt att äta när man är gravid!

• Ally2

Läs senaste numret av "Föräldrar och barn att vara Gravid" däe rekommenderar de gravida att äta massor av nötter eftersom de innehåller så mycket bra fetter, mineraler och proteiner! Perfekt mellis!

• ita73

Det verkar vara väldigt olika från land till land. Bor på Irland och min husläkare sa att jag skulle undvika ALLA nötter eftersom barnet kan vara allergiskt redan in magen. Jag älskar nötter och jag tror jag går på de svenska rekommendationerna, bara undviker jordnötterna :)

• merenwen

Nötter är dö-bra! Om man inte är allergisk själv, förstås... {#lang_emotions_wink}

Jag äter väldigt mycket sötmandlar. Fulla av proteiner och annat bra, och perfekt att knapra på om man är lite godissugen. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Inga nötter alls när man är gravid?