-
-
Svar på tråden För och nackdelar med Föräldra- och personalkooperativ?
-
Fördelarna är att du kommer mer in i verksamheten,får större inblick, lär känna andra föräldrarna bättre.
nackdelar är ofta att man som förälder behöver "ställa " upp mer så som handling, städning på avdelning,Ev vara med i styrelsen barnpassning när pedagogerna har planering olika fixar grupper.
detta är givetvis olika på olika förskolor, så man får kolla upp vad som gäller på just "den" förskolan. -
Tack för svar.
Fler åsikter? -
vill också veta, funderar på föräldrakooperativ o är nyfiken på erfarenheter kring det!
-
Vi har personalkooperativ. Skillnaden mellan föräldrakooperativ och personalkooperativ är (såvitt jag vet) att på föräldrakooperativet så är det föräldrarna (i form av föräldraförening eller styrelse eller liknande, kan inte exakt då vi inte har haft föräldrakooperativ) som bestämmer, alltså anställer personal etc. Personalkooperativ äger personalen gemensamt och där har föräldrarna inte mer att säga till om än på kommunala dagis. Vi betalar maxtaxa som på ett kommunalt dagis, och det enda ”extra” vi gör är en vårfixarkväll som är helt frivillig, ett par timmar en kväll om året. ”Vårt” personalkooperativ drivs av 4 mkt engagerade damer, och är mkt populärt. Jag tycker man får en bättre gemenskap på kooperativet jämfört med det kommunala dagiset, även i vårt fall där vi inte jobbar någonting med driften. Vi har drop-in kaffe en gång i månaden där vi träffas nästan allihop varje gång. Fast det har det kommunala dagiset också men det blir ändå inte samma sak tycker jag, inte så många kommer och de som kommer är inte så intresserade av att prata med alla direkt utan de sitter i ett hörn så där…. Många föräldrakooperativ har lägre avgift p g a att föräldrarna gör olika saker, t ex städar eller lagar mat eller liknande och på det viset håller man nere kostnaderna. Fast det där är väldigt olika, hur mkt man måste göra och vad etc. Som ni förstår så talar jag utifrån just mina erfarenheter av kommunalt och kooperativt, och jag tycker personalkooperativ är alldeles strålande! Men som alltid så finns det ju också strålande kommunala dagis, på samma sätt som det finns ruskiga kooperativ. Skillnaden är väl att de ruskiga kooperativen självdör eftersom ingen vill gå där (förutsatt att det inte råder jättebrist på dagisplatser för då blir man ju glad för vad man kan få).