• saku

högt hb någon ?!

Undrar om det finns någon annan med högt Hb här på FL? Mitt Hb har varit jättebra hela graviditeten. Legat där kring 150 hela tiden. Så långt har allt varit bra, då det ju är jättemånga som får så dåligt Hb har jag skattat mig enbart lycklig och tänkt att jag nog behöver mitt höga Hb vid förlossningen. Men idag när jag var till mödravården på kontroll, v 36+0 hade jag värdet 158!!! Min hälsovårdare tyckte inte att det var något alarmerande då övre gränsvärdet ligger på 153 men hon skickade mig till labben på en blodbild.

Får svar på torsdag eller fredag och har inte tänkt oroa mig i onödan men jag ville höra om det finns någon annan här med samma problem. Hälsovårdren sa att det kan vara så enkelt som att jag slarvat med drickandet, så det hoppas jag på. Vore tacksam för svar om någon har info om detta.

• Svar på tråden högt hb någon ?!
  • saku

Ingen annan än jag som har högt Hb?

• Salamandra

Jag hade 139 på inskrivningen 2/3

• eire

146 var mitt på, men jag vet att det inte är bra om det är för högt heller. varför vet jag inte...Har bara mätt en gång hittills, hon frågade om jag var uttorkad, jag sa att det tror jag inte....Det måste man väl märka på anrda saker, eller?

• Joker

Mitt låg på 135 på inskrivningen. Jag har tidigare då och då haft lite för högt Hb, men inte så att de behövt göra något åt det. Det enda jag då blivit tillsagd är att inte äta extra järn (i tablettform).

Har dock hört att om man har väldigt högt Hb-värde kan man bli tvungen att lämna blod för att sänka det. Annars kan man riskera att lederna "rostar".

• amonra

Hej saku!

Jag har oxå ett bra Hb, 145 har mitt legat på då jag har väntat alla mina 3 barn, det bästa é att man slipper alla järntabletter och att bli hård i magen.

Hoppas att allt é bra med dig

Kramar från Amonra

• Fialoppan

Hej! Jag har haft runt 135 hela tiden, är i v.30 nu... Min BM undrade vad jag hade för superblod och har flera ggr sagt att jag måste äta jättebra, näringsriktig mat, vilket jag inte alls gör!!

• smulan76

På gamla människor är högt Hb ofta tecken på uttorkning så om du vet att du dricker väldigt lite vatten kan du ju testa att dricka mer.
    Eller så kanske du är dopad skojar bara.... (Mühlegg och grabbarna hade ju hb bortåt 175!!)

Mitt hb var 155 vid inskrivning men har nu sjunkit till 130 vilket ju ändå är ett bra värde.
    Vet inte vad som skulle vara farligt med högt hb men isåfall kommer ju inte riskerna direkt när man passerat gränsen, men det är ju bra att dom kollar upp det så att du kan få svar!

• Erik

Jag hade 158 på inskrivningen. Efter det har det legat på 145 och nu de senaste gångerna har det gått ned till ca 135. Är i v. 26 nu. Du äter väl inga vitaminer eller nåt som innehåller järn?? Det borde du inte göra med tanke på ditt Hb-värde.

• saku

Tack för alla era svar. Vilken tur att detta forum finns så att man kan skriva av sig. Hade blitt tokig vid det här laget annars. Kram på er alla.

• jennyb

mitt hb värde låg på 155 vid inskrivningen och det tyckte bm var jätte bra.

• HönanAgda

Oftast beror högt Hb på att man är intorkad, det handlar inte om att man törstar ihjäl eller så utan att man haft sämre vätskeintag just de senaste dagarna. Är man rökare brukar man ha högt HB - det behövs fler röda blodkroppar för att förse kroppen med syre när många är upptagna med att transportera koldi- och monooxid!

• saku

Hej alla "Höga Hb-vänner". Ringde mödravården idag och fick resultatet på blodprovet som jag var och tog till labben och nu låg helt plötsligt Hb på 141 och allt annat var bra. Jag fick även tillåtelse att sluta äta Matrifolin-tabletter, något som ges åt alla väntande mammor här i Finland. Vitamintillskott som även innehåller en liten mängd järn. Hon sa att om jag äter mångsidigt, vilket jag ju gör så har jag ju så lite kvar av min graviditet att jag kunde lämna bort de där pillrena och jag behöver inte oroa mig över för högt Hb mer.

Tack skall ni ha alla för era svar och synpunkter.

• Tussens mamma

höga hb-värden vid graviditet ska man vara aktsam med och absolut inte äta extra järntabletter.

• Erik

Matrifolin-tabletter??!! Vad e de för nåt? Jag är väntande mamma i Finland och jag har inte hört talas om dom. Jag äter bara multi-tabs 2+. Har jag missat något?

• Majsan70

Jag har ett Hb i normala fall på runt 185, Under graviditeten var det runt 150....

Svar på tråden högt hb någon ?!