• saraperth

Har ni använt er av s k "swaddling" för era nyfödda bebisar?

Hej!

Jag bor inte längre i Sverige och här i Australien är det väldigt vanligt att man "swaddlar" barnet när det är nyfött och de första veckorna. Man lindar in barnet i en filt eller specialsydda swaddleblankets så att de känner sig trygga och inte väcks av den s k startle reflexen.

Jag känner mig väldigt kluven då jag dels är rädd att barnet bli överhettat vilket är lite dumt då i princip alla här nere använder sig av swaddling och det är ett vädligt varmt land men ändå, det är så jag känner. Sedan känner jag mig inte helt trygg med att begränsa bebisens rörlighet och också hur mycket svårare det kommer att bli att vänja bebisen av med det senare.

Jag har dock jobbat m barn här nere och bebisarna verkar gilla det men jag vill höra från svenska föräldrar hur ni har gjort m era nyfödda bebisar och om ni har några tips på hur man bäddar för en liten bebis om man inte swaddlar?

• Svar på tråden Har ni använt er av s k "swaddling" för era nyfödda bebisar?
  • PID

Jag har läst att för att minska risken för PSD så ska barnet ligga på rygg och fritt så att det kan röra sig. Så jag skulle aldrig linda in en bebis så att den inte kunde röra sig.

• saraperth

Tack för ditt svar - här nere använder de swaddling som ett argument för att motverka PSD, det är så svårt att veta vem man ska lyssna på till slut!

• PID

Ja, det finns rekomendationer som är helt motsatta när det gäller allt om barn! Hopplöst!

Gör som du själv känner är rätt.

Min bebbe (nu 4 mån) har sovit på rygg i vår säng med en filt som täcke. Dom ska helst sova svalt.

Lycka till!

• Countryfreak

Till viss del har man väl använt sig av det men inte så länge... Men det e juh för att man hört att bebben kommer att känna sig lika trygg som i livmodern.. Dottern vart inlindad lite små tight när hon skulle sova men annars fick hon "flaxa" fritt...

Mamma till Hilma (070106) & Humlan (080506)
  • T H E A

Jag jobbar med nyfödda barn. De gillar att ligga trångt som du beskriver. Vi "boar" runt dom istället med en rullad handduk eller filt. Alltså lägger den runt barnet så att den känner gränser. Det blir inte lika varmt som att "swaddla" barnen.

• Grease

Vår son hade kolik och vi hade väldigt svårt att söva honom när han var liten. Han hade jättesvårt att komma till ro så efter ett tag provade vi att linda in honom och då kom han till ro mycket snabbare. Men så fort han fick en arm eller någon annan kroppsdel utanför lakanet som vi lindade honom i så fick han ny energi och började kravla och skrika igen. Så för oss så funkade att linda honom hårt fast man tyckte att det var lite hårt att tvinga honom att ligga still men det var enda sättet att få honom att sova och det var ju bättre för honom också att få sova lite. Han kunde vara vaken 8 timmar i sträck redan när han var bara någon vecka gammal.

• Grease

Jag kommer inte ihåg när vi slutade med detta men det var någon gång mellan 6 månader och 1 år. Nu är han 16 månader och somnar av sig självt oftast inom 10 minuter efter vi lagt honom i sängen.

• kromme

vi hade rullade handdukar tätt runt vår son de första månaderna när han skulle sova. Mitt kusinbarn föddes 8 v för tidigt o så gjorde de på BIBA så barnen skulle känna sig trygga. Vi tyckte det fungerade bra. Kommer göra likadant denna gång.

• KnittedKharpern

If you are wanting to swaddle your baby for the first week you can use receiving blankets. They are very lightweight clothes that are really perfect for this. It is tough because the recommendations are that you don't put anything in with the baby but I have also read that the babies to start with need something like this because of the startle reflex. They supposedly will sleep better that first week or so. I plan on reading up more on it before I decide if I will do that or not.

Svar på tråden Har ni använt er av s k "swaddling" för era nyfödda bebisar?